OPIS
Cykl "Świat w słowach i obrazach" do kształcenia literackiego i kulturowego – ceniony przez nauczycieli i lubiany przez uczniów – dostosowany do nowej podstawy programowej, obowiązującej od września 2009 r.: – zmieniono antologię tekstów zgodnie z nowym kanonem lektur, – dostosowano zakres omawianych treści nauczania.
• W skład cyklu wchodzą trzy podręczniki – po jednym na każdy rok nauki. Układ treści wyznacza porządek oparty na rodzajach, gatunkach i konwencjach literackich z zachowaniem układu chronologicznego. – W klasie pierwszej dominują teksty realistyczne, – W klasie drugiej przeważają utwory o konwencji groteskowej, – W trzeciej najwięcej miejsca poświęcono teksty prezentujące różne odmiany fantastyki.
• Dopełnieniem rozdziałów literackich są partie podręczników poświęcone sztuce teatralnej i filmowej oraz szeroko pojętej kulturze popularnej. Zamieszczony w podręcznikach tekstom towarzyszy obudowa metodyczna:
• notki o autorach,
• informacje o tekście („Zanim przeczytasz”) zawierające niezbędne wiadomości mające ułatwić uczniowi pracę z fragmentem większej całości lub utworem trudniejszym,
• zestawy pytań i poleceń pozwalające: sprawdzić stopień zrozumienia przeczytanego utworu („Czytam i rozumiem”), analizować i interpretować („Myślę, więc jestem”, „Rozpoznaję języki” i inne), poznać cechy gatunku literackiego („Rozpoznaję gatunek”), porównywać różne utwory literackie i inne teksty kultury („Porównuję”), bawić się twórczo („Układam tekst”, „Bawię się twórczo”),
• definicje teoretyczno-literackie wplecione w bloki pytań i poleceń,
• definicje gatunków, konwencji literackich oraz innych zjawisk kultury zgromadzone na końcu podręcznika w specjalnym słowniczku,
• wskazówki i ćwiczenia kształcące umiejętność analizowania i interpretowania dzieł malarskich („Sztuka patrzenia”),
• zadania i polecenia służące poznaniu form wypowiedzi ustnej i pisemnej orazdoskonaleniu ich tworzenia,
• teksty odautorskie poszerzające i porządkujące wiedzę ucznia,
• testy na zakończenie każdego rozdziału, sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia i oswajające go zarazem z formą egzaminu gimnazjalnego,
• reprodukcje dzieł sztuki i zdjęcia będące komentarzem lub kontekstem dla utworów literackich. Nr dopuszczenia 26/1/2009