OPIS
Gdyby zapytać teatrologów o największego, ich zdaniem, chińskiego aktora ubiegłego wieku, przyznają, że był nim Mei Lanfang. Zreformował i przywrócił do życia operę pekińską oraz zasady tradycyjnego aktorstwa chińskiego, ale okazał się również postacią niezwykle ważną dla europejskich artystów wywodzących się z ruchu Wielkiej Reformy Teatru. Po triumfalnym tournée po Japonii, a następnie po Stanach Zjednoczonych, Mei Lafang w 1935 roku przyjechał na występy do Moskwy, gdzie najdosłowniej olśnił zebraną tam wówczas "teatralną międzynarodówkę" w osobach Craiga, Brechta, stanisławskiego, Meyerholda, Piscatora i Eisensteina. Wielu z nich spisało potem swoje wrażenia i refleksje po spotkaniu z chińskim aktorem, wielu zmieniło też swoje myślenie o istocie aktorstwa lub wręcz wprowadziło innowacje do własnej praktyki teatralnej.