OPIS
Zeszyty ćwiczeń zawierają zintegrowane treści dotyczące kształcenia polonistycznego, środowiskowego, matematycznego, plastyczno-technicznego i zdrowotno-ruchowego.
W pierwszym zeszycie, obejmującym treści kształcenia w początkowym okresie pobytu dziecka w szkole, obserwuje się niewielką dominację kształcenia polonistycznego, przyrodniczego i plastyczno-technicznego.
Dziecko ma się w tym czasie wypowiadać na różne tematy, ośmielając się i nabywając pewności siebie. Służą temu - między innymi - historyjki obrazkowe z życia dzieci, zawierające elementy humoru sytuacyjnego.
W zakresie kształcenia matematycznego, w początkowym okresie położono nacisk na ćwiczenia sprzyjające prawidłowemu rozumieniu stosunków przestrzennych i cech wielkościowych, w powiązaniu z ruchem drogowym (kierunki ruchu), rozpoznawaniem figur geometrycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni oraz klasyfikacji i porównywaniu zbiorów.
Ćwiczenia te są wspomagane przez różnorodne działania, przygotowujące dziecko do zrozumienia pojęcia liczby we wszystkich jej aspektach, a także zrozumienia podstawowych działań arytmetycznych: dodawania, odejmowania i porównywania. Planowane działania w tym zakresie rozpoczynają się pod koniec pierwszego zeszytu i są systematycznie uwzględniane w następnych zeszytach ćwiczeń.
Przyjęto zasadę, że zbyt wczesne przechodzenie do działań na liczbach, bez uprzedniego przygotowania, nie sprzyja respektowaniu zasady systematyczności i stopniowania trudności, które to zasady są konieczne w efektywnym kształceniu matematycznym.