OPIS
Każdy dom przechowuje historie swoich mieszkańców
W rodzinnej siedzibie babki i wnuczki słychać głosy dobiegające spod łóżek i widać świętych ukazujących się na suficie. Stare ściany opowiadają o zaginięciach, których tajemnice pozostają nierozwikłane. Babka krąży po pokojach, rozmawiając z cieniami czającymi się w szafach i mrocznych zakamarkach. Z aresztu właśnie wróciła wnuczka. Jej zatrzymanie miało związek ze zniknięciem dziecka najbogatszej rodziny we wsi. To wydarzenie zmusza obie kobiety, by zmierzyły się z bolesną historią ukrytą w murach domu. Tytułowy kornik powoli toczy ich dusze i uruchamia zemstę skrzywdzonych przez patriarchat.
Powieść grozy Layli Martínez skrywa historię dziedziczonej traumy, konsekwencji wojny domowej w Hiszpanii i reprodukujących się przez pokolenia dziejów wyzysku i upokorzeń. Doskonale poprowadzona literacko, staje się bardziej namacalna niż niejeden reportaż.
„Kornik to brawurowa opowieść o nawiedzonym domu, jakim jest Hiszpania. Layla Martínez bierze hiszpańskie traumy – od wojny domowej po przemoc klasową – i buduje z nich literacki horror, z potworami, wyłażącymi spod łóżka. Przewrotna, przerażająca, zachwycająca powieść!”
Katarzyna Kobylarczyk, reporterka, autorka książki Ciałko. Hiszpania kradnie swoje dzieci
„Dom pełen cieni i kobiet zbudowany z zemsty i poezji. Gęsta i przerażająca książka, która opowiada o widmach, problemach klasowych, przemocy i samotności w sposób tak naturalny, jakby to czarownice dyktowały Layli Martínez jakiś przenikliwy i upiorny sen”.
Mariana Enríquez
„To książka o biednych i upokarzanych, którzy mówią dość”.
Alana Portero
„Najlepsza książka, jaką przeczytałem w tym roku, tak pojemna i głęboka, że mieści w sobie cały kraj i wszystko, co z nim związane”.
Francisco Jota-Pérez
Layla Martínez jest pisarką i redaktorką w niezależnej oficynie wydawniczej Antipersona. Prowadziła warsztaty dotyczące literatury i kina oraz dyskusje na temat kobiet i historii ruchów społecznych. Jest stałą współpracowniczką magazynu „El Salto”. Kornik to jej debiut powieściowy.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO, realizowanej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe ze środków Gminy Miejskiej Kraków