OPIS
Z repetytorium można korzystać chronologicznie, epoka po epoce, ale można także sięgać do tych fragmentów, które maturzysta szczególnie potrzebuje powtórzyć.
Najpierw powinien zgłębić najważniejsze informacje, dotyczące charakterystyki epoki, czyli:
• pojęcia ważne dla danego okresu literackiego,
• informacje na temat lektur – to bardzo ważna część przygotowań, ponieważ trzeba powtórzyć treść i problematykę wszystkich lektur podanych w wymaganiach egzaminacyjnych. Dla ułatwienia jest też zestawienie motywów – do wykorzystania przy wyborze tekstów do wypracowania,
• tabele kontekstów – są potrzebne zarówno na egzaminie pisemnym, jak i ustnym. Autorki podały propozycje wszelkich typów kontekstów, w tym odwołania do kultury współczesnej, bliższej przygotowującym się do matury .
Na marginesach znajdują się najważniejsze pojęcia i hasła z omawianego materiału, ale jest to miejsce na własne notatki. To pomaga w uczeniu się i ułatwia zapamiętywanie. W książce znajduje się sporo materiału ikonograficznego, który także ułatwia zapamiętywanie, a dodatkowo może posłużyć jako kontekst.
Dopiero po opanowaniu teorii, korzystający z repetytorium powinni przejść do praktyki, czyli samodzielnego wykonywania zadań (jest ich razem 246). Większość służy powtórzeniu zagadnień historycznoliterackich oraz związanych jest z lekturami. Są też zadania o nieco innym charakterze oznaczone specjalnymi ikonkami kształcące umiejętności:
• pracy z tekstem, wyszukiwania informacji, nazywania środków językowych;
• argumentowania, wnioskowania, stawiania tez, opiniowania, a więc bardzo przydatne w pisaniu i mówieniu;
• istotne w trakcie matury ustnej.
Z praktycznego punktu widzenia ważnym elementem zadań są obszerne cytaty – na wzór arkuszy maturalnych. Korzystający ma podany tekst i polecenie, więc nie musi sięgać do innych źródeł, by dokonać analizy tekstu. Chociaż do niemal każdego zadania podane są pełne odpowiedzi (albo przynajmniej szczegółowe sugestie), to najpierw każdy powinien popracować samodzielnie korzystając ze wskazówek i podpowiedzi co do sposobu realizacji zadania. Następnie zapisywać własne odpowiedzi (to ważne), a dopiero potem zaglądać do gotowych, ale – co niemniej istotne – pamiętając, że to tylko propozycje. Oczywiście jeśli pytanie dotyczy faktów, to odpowiedź jest jednoznaczna. Odpowiedzi zawierają sporą dawkę dodatkowych wiadomości i są opatrzone komentarzami.
Co jakiś czas pojawia się zestaw zadań na BIS. Służy on do szybkiego sprawdzenia powtórzonej wcześniej partii materiału, dzięki czemu korzystający z repetytorium dowiedzą się, czy jeszcze powinni do jakichś zagadnień powrócić czy już mogą iść dalej.