OPIS
Można powiedzieć, że osobą odpowiedzialną za stworzenie kwartetu jest amerykański saksofonista i kompozytor Ken Vandermark. Choć osobiście nie uczestniczy w projekcie, to z jego inicjatywy muzycy spotkali się po raz pierwszy w 2008 roku w czasie pierwszej trasy orkiestry Resonanse, którego wszyscy są członkami. Wtedy właśnie postanowili powołać do życia kwartet o nazwie Inner Ear.
Z chicagowskim perkusistą Timem Daisym, Mikołaj Trzaska miał okazję już wcześniej koncertować po Niemczech, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Również z nowojorskim puzonistą Stevem Swellem Trzaska nawiązał bliższą współpracę, m.in. w październiku tego roku zagrali wspólną trasę po USA. Muzyka, którą wykonuje kwartet, to nic innego jak kontynuacja starej tradycji improwizowanego jazzu, poszerzona o świeże spojrzenie współczesnych muzyków pochodzących z różnych krajów świata. Muzyka kwartetu jest świadectwem, że jazz jest wciąż źródłem inspiracji i nie stał sie jedynie dobrze sprzedającym się towarem na rynkach muzycznych. Kwartet łączy rozmaite tradycje - jazz, sonorystykę i muzykę współczesną Na styku tych tradycji mamy do czynienia z generowniem nowego, intymnego świata muzycznego. Główną ideą zespołu jest forma dialogu akustycznych instrumentów. Podczas improwizacji muzycy przyjmują różne rodzaje narracji muzycznej, od roli akompaniatorów, którzy z poszczególnych fraz budują skomplikowane struktury, do roli solistów.
Dzięki poszukiwaniom współbrzmień, zatracają się granice pomiędzy brzmieniami instrumentów. Często trudno oprzeć sie wrażeniu, że zespół przetwarza muzykę elektronicznie, choć w rzeczywistości muzycy posługują się jedyne akustycznymi brzmieniami. Zaskakująca jest również ekspresja tria. Dynamika oscyluje pomiędzy bardzo delikatnymi detalami aż po silne, niemal rockowe akcenty.
Wszystkich muzyków tria łączy wspólna cecha - każdy stworzył własny język wyrazu, który wykorzystuje w improwizacji. Chodź skład instrumenetalny jest w całości akustyczny, muzyka kwartetu brzmi bardzo współczesnie. Muzycy posługują się unikalnymi technikami grania, generując ze swych instrumentów sonorystyczne brzmiena flażoletów.