OPIS
Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie.
W podręczniku zostały wyodrębnione działy. Każdy dział obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki). W
ramach działów wyodrębnione zostały tematy, z których każdy odpowiada jednej jednostce lekcyjnej. Każdy dział kończy lekcja powtórzeniowa.
Liczne polecenia towarzyszące różnym elementom podręcznika służą kształceniu umiejętności wskazanych w celach ogólnych podstawy programowej.
Układ treści (działy) podręcznika:
I. Początki nowożytnego świata ‒ wiek XVI
II. Rzeczpospolita w XVI stuleciu
III. Od absolutyzmu do rewolucji ‒ wiek XVII
IV. Rzeczpospolita w dobie wielkich wojen XVII wieku
V. Europa i świat w XVIII wieku
VI. Rzeczpospolita w XVIII wieku
VII. Epoka napoleońska
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
● Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
● Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
● Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej zakresu podstawowego.
● Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
● Ramki „Warto wiedzieć” zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
● Ramki „Ślady przeszłości” zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
● Ramki „Biogram” wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
● Ramki „Spory, dyskusje, oceny” rozszerzają wiadomości i pokazują różne oceny prezentowanych wydarzeń i postaci.
● Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego).● „Kalendarium” – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwiające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania.
● Podsumowanie (tematu) – krótki tekst syntetyzujący najważniejsze wiadomości i formułujący wnioski.
● Polecenia (na zakończenie tematu) – polecenia otwarte sprawdzające opanowanie materiału nauczania.
● Praca z tekstem źródłowym – tekst źródłowy (lub historiograficzny) z poleceniami ukierunkowującymi analizę.
● Infografiki (całostronicowe lub na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:
● Powtórzenie (działu) – podsumowanie najważniejszych zagadnień w formie krótkich tekstów wraz z taśmą chronologiczną synchronizująca wydarzenia z różnych dziedzin (np. polityka gospodarka, wojskowość, kultura itp.).
● „Warto przeczytać” – propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych odnoszących się do treści danego działu.
● „Źródła – konteksty” – materiał ćwiczeniowy zawierający teksty źródłowe i historiograficzne oraz źródła ikonograficzne wraz z zestawami poleceń.
● Polecenia (otwarte) odnoszące się do treści działu.