OPIS
PROWOKACYJNA I WCALE NIE NIEPRAWDOPODOBNA HISTORIA, BĘDĄCA PRZESTROGĄ PRZED ŚMIAŁYMI WYNALAZKAMI CZŁOWIEKA, KTÓRE NIEPOSTRZEŻENIE WYMYKAJĄ SIĘ SPOD KONTROLI…
Wielka Brytania przegrała wojnę o Falklandy, rząd Margaret Thatcher chwieje się w posadach, a Alan Turing osiąga przełom w pracy nad sztuczną inteligencją. W świecie nie do końca podobnym do tego, który znamy, dwoje kochanków i… android zostaną poddani niezwykłej próbie… człowieczeństwa.
Londyn, lata 80. XX wieku w alternatywnej rzeczywistości. Charlie, człowiek bez właściwości, lekkomyślnie dryfujący przez życie i unikający jak ognia pełnoetatowej pracy, skrupulatne planuje swój przyszły związek z Mirandą. Nie wie, że błyskotliwa studentka, córka znanego literata mieszkająca piętro wyżej, skrywa szokujący sekret. Otrzymany spadek Charlie przeznacza w całości na Adama, który należy do pierwszej partii syntetycznych ludzi. Wspólnie z piękną sąsiadką konfigurują jego osobowość. Ten niemal doskonały okaz ludzki – piękny, silny i mądry – stworzy z Charliem i Mirandą uczuciowy i emocjonalny trójkąt. Już wkrótce cała trójka stanie przed głębokim dylematem moralnym, który doprowadzi do gwałtownego kryzysu w tym asymetrycznym związku.
Nowa przewrotna powieść Iana McEwana stawia fundamentalne pytanie o istotę człowieczeństwa. Co tak naprawdę czyni nas ludźmi: to, co czynimy, czy to, jacy jesteśmy? Czy dzieło może przerosnąć twórcę? Czy maszyna może oddać wielowymiarowość ludzkiej natury i odnaleźć się w świecie, w którym nic nigdy nie jest czarno-białe?
Jedna z najlepszych powieści McEwana. Tradycyjnie mroczna i przewrotna, a jednocześnie znacznie bardziej komercyjna niż wczesne powieści tego autora. Nie do wiary, że tak inteligentna powieść jest jednocześnie tak doskonałą rozrywką.
Alex Preston, „Observer”
Ta książka udowadnia, że McEwan jest jednym z najwybitniejszych autorów swojego pokolenia.
Pobudza wyobraźnię i intelekt, lektura tej książki to wielka przyjemność.
Lara Feigel „Spectator”
Wielowarstwowa i niepokojąca powieść, którą McEwan udowadnia po raz kolejny, że jest mistrzem snucia opowieści. Złowieszcza i inteligentna gra z czytelnikiem.
Marcel Theroux, „The Guardian”
McEwan to bezlitosny kronikarz naszych czasów – bezbłędnie rozpoznaje trapiące nas lęki.
Bill Prince, „GQ”
Niezwykle bogata powieść – jest tu ekscytujący pomysł fabularny, i cały kalejdoskop emocji, najnowsze teorie naukowe, odważne rozważania filozoficzne i trafne spostrzeżenia socjologiczne. Błyskotliwie inteligentna i literacko doskonała powieść!
Peter Kemp, „Sunday Times”
Od czasu Bookera za Amsterdam wiadomo, że Ian McEwan pisze wybitnie dobre powieści.
Maszyny takie ja mogą być śmiało uznane za najlepszą z nich.
„The Guardian”