OPIS
Książka porusza wiele różnych i niezwykle interesujących wątków dotyczących Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga, które wcześniej były podejmowane w bogatej literaturze tematu, choć Czytelnik znajdzie tu także całkiem nowe rozważania, a w wielu miejscach poszerzenie i pogłębienie dotychczasowych dyskusji. Służy temu między innymi umożliwienie prezentowania przez autorów nieraz zgoła odmiennych stanowisk co do poruszanych kwestii. Dyskusja na kartach książki toczy się w szczególności wokół następujących zagadnień: Kto jest autorem Sądu Ostatecznego i kiedy go namalował? Kim był fundator obrazu, a kim jego zdobywca? Skąd tryptyk wziął się w Gdańsku i jakie były jego losy? Jaki jest stan zachowania obrazu i czy kolejne konserwacje były przeprowadzane w sposób właściwy? Kogo Memling przedstawił na swoim dziele? Jakie inspiracje artystyczne wywołał tryptyk w różnych sztukach, a z jakich sam czerpał? Czy i na ile artysta znał anatomię? Jaka jest symbolika obrazu? Jaka jest relacja przedstawienia sądu wobec prawa kanonicznego? Wreszcie, gdzie jest miejsce Sądu Ostatecznego – w muzeum czy w kościele?