OPIS
Książka ta jest wielowątkowym studium pedagogicznym, w której Autorka stara się nakreślić wizerunek uczących się w wirtualnej klasie, co wymaga oparcia na gruncie pedagogiki i jej subdyscyplinach jak również sięgnięcia do dorobku innych nauk, a tym samym szerszego spojrzenia i uwzględnienia mariażu różnych perspektyw: psychodydaktycznej, socjologicznej, kulturowej oraz technologicznej.Wirtualna klasa staje się miejscem obecności studiujących i wykładowców; ich doświadczeń indywidualnych i społecznych; poznawania; przeżywania i działania, co sprzyja rozwojowi wiedzy, kompetencji i zainteresowań.
W pierwszej kolejności zaprezentowano rozważania teoretyczne, które stanowią podstawę dla przeprowadzonych badań empirycznych. Omówione zostały wybrane współczesne teorie, koncepcje uczenia się, próbując pokazać jak można je odnieść do formy kształcenia on-line, w tym podjąć próbę zrozumienia sytuacji i roli osoby uczącej się. Znaczenie ma również analiza twórczości naukowej i wkładu w rozwój teorii edukacji on-line teoretyków i badaczy z ostatnich kilkudziesięciu lat. Podjęty problem badawczy wymagał wielorakich ujęć, co można było uzyskać tylko dzięki zastosowaniu różnych metod badawczych i przyjmując ich wzajemną komplementarność. Z przeprowadzonych analiz wyłania się obraz studenta, który próbuje zaadoptować się do nowych warunków uczenia się, nadal potrzebuje wskazówek i wsparcia nauczyciela oraz innych uczestników zajęć on-line, świadomego własnych niedoskonałości, chętnego by poznawać i nabywać nowe doświadczenia.
Problemy poruszane w niniejszej książce mają pomóc zarówno nauczycielom akademickim, jak i studentom różnych dyscyplin, zrozumieć znaczenie specyfiki procesu kształcenia on-line, co wydaje się mieć ważne implikacje pedagogiczne ze względu na dobór odpowiednich strategii i działań edukacyjnych na rzecz projektowania wartościowego środowiska uczenia się w przestrzeni Internetu. Monografia skierowana jest również do naukowców i badaczy, którzy prowadzą dociekania teoretyczne i empiryczne w tym obszarze, oraz wszystkich osób zaangażowanych w metodykę kształcenia on-line, projektowanie zasobów wiedzy, a także zapewniających wsparcie i doradztwo.
Książka jest okazją do refleksji nad wizerunkiem współczesnych młodych ludzi, którzy pomimo iż dorastają w środowisku medialnym nie tylko są sprawni w obsłudze urządzeń i technologii, ale nadal potrafią podejmować wartościową, merytoryczną rozmowę, aktywnie działać i z powodzeniem realizować podjęte zamysły edukacyjne. Wykorzystując możliwości technologiczne, mają szansę na zdobycie lub uzupełnienie wykształcenia, rozwijanie własnych pasji poznawczych i zainteresowań oraz osobisty rozwój.