OPIS
Materiał książki oparto m.in. na nowej ustawie – Prawo oświatowe z grudnia 2016 roku, gruntownie zmienionej ustawie o systemie oświaty, Karcie Nauczyciela, ustawie z 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych oraz wielu nowych rozporządzeniach wydanych do tych regulacji. Nowości w wydaniu 2018: - omówiono wszystkie elementy tzw. reformy oświaty wprowadzanej od 2017 roku – zmianę ustroju szkolnego, - zmiany struktury organizacyjnej szkół i przedszkoli, - skrócenie o rok obowiązku szkolnego, - likwidacja gimnazjów, - wprowadzenie 8-klasowej szkoły podstawowej, 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum – omówienie docelowej struktury szkolnictwa, - wprowadzenie 3-letniego kształcenia branżowego: szkoły branżowej I stopnia (od 1.09.2017 r.) z możliwością dalszego kształcenia i przygotowania do matury w 2-letniej szkole branżowej II stopnia (od roku szkolnym 2020/2021), - wydłużenie cyklu kształcenia na poziomie szkół średnich i zawodowych, - obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego 6-latków, - zmiany w rekrutacji dzieci-uczniów do szkół i placówek (od roku szkolnego 2017/2018 nie przeprowadza się już rekrutacji do gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych), - szczegółowe omówienie nowych zasad przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów w postępowaniu rekrutacyjnym (od roku szkolnego 2019/2020) dla poszczególnych typów szkół, nowe regulacje dotyczące egzaminów zewnętrznych, - szczegółowe omówienie egzaminu ósmoklasisty (przedmioty, czas trwania, procedura, terminy etc.), - egzamin maturalny w trakcie i po reformie szkolnictwa, - zmiany w kształceniu na etapie przedszkolnym (m.in. liczba dzieci w oddziale, czas prowadzonych z dziećmi zajęć), - zmiany w kształceniu na poziomie podstawowym (m.in. nowa konstrukcja szkolnych planów nauczania), - zmiany w funkcjonowaniu i kompetencjach rad szkół (m.in. rad rodziców), - zmiany w nadzorze pedagogicznym – m.in. zmiany w dokonywaniu oceny pracy dyrektora szkoły, - zasady wdrażania nowej podstawy programowej, - wzmocnienie doradztwa zawodowego, - zmiany dotyczące placówek doskonalenia nauczycieli, m.in. złagodzenie wymagań obowiązujących przy ich tworzeniu, zmiana zasad finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, likwidacja Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych, - zmiany w dotychczasowych uprawnieniach nauczycieli w zależności od statusu prawnego przedszkola, szkoły i placówki, - zmiany dotyczące przeniesienia nauczyciela na inne stanowisko, czasowego skierowania do innej szkoły, - zasady przejścia nauczyciela w stan nieczynny w przypadku wygaszanych gimnazjów i szkół prowadzących oddziały gimnazjalne, - zmiany w zakresie informacji zawartych w świadectwie pracy, - wprowadzenie nowego dodatku stałego do wynagrodzenia nauczyciela – „za wyróżniającą pracę” (omówienie zasad nabywania prawa do dodatku), - zmiany w zakresach obowiązków nauczycieli, - ujednolicenie zasad uśredniania pensum realizującym w ramach jednego stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć, - zmiany w wymiarze świadczeń socjalnych dla nauczycieli, urlopach (w związku z rodzicielstwem) - zmiany w zasadach uzyskiwania przez nauczycieli uprawnień do urlopu dla poratowania zdrowia, - zmiany związane z uzyskiwaniem i podnoszeniem kwalifikacji przez nauczycieli, - zmiany dotyczące statutu szkoły (przedszkola, placówki publicznej) – obecnie regulowany jest nową ustawą – Prawo oświatowe, - omówienie nowych regulacji dotyczących arkusza organizacji szkoły (przedszkola publicznego), - zmiany w udzielaniu pomocy socjalnej uczniom (również tej o charakterze motywacyjnym – stypendia za wyniki w nauce), - omówienie nowych rozwiązań w zakresie „informatyzacji” szkoły (również w kontekście zarządzania informacją).