OPIS
Kompetencje pojmowane jako możliwości robienia czegoś cennego dla klientów wykorzystują predyspozycje do łatwego opanowania i efektywnego wykonywania procesów wytwarzania wartości dodanej oraz praktyczną znajomość procesów gospodarczych i stosownych umiejętności (kompetentności) ludzi.
Dużo napisano na temat tego, czym są kompetencje przedsiębiorstwa, ale niewiele informacji podpowiada, w jaki sposób praktycznie wykorzystać to podejście. W prezentowanym opracowaniu wskazane zostanie powiązanie między kompetencjami, zdolnościami, procesami i zasobami przedsiębiorstwa. Następnie sporządzony zostanie opis kompetencji przedsiębiorstwa na tle podstawowych problemów zarządzania strategicznego, a zwłaszcza z perspektyw zdobywania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej.
W końcu zostanie scharakteryzowany szczegółowy proces badania i szacowania kompetencji, za pomocą którego kadra zarządzająca będzie w stanie rozpoznać potencjał strategiczny przedsiębiorstwa oraz sformułować kierunki jego rozwoju. Opracowanie to skupione jest wokół kilku podstawowych pytań:
- Jakie konsekwencje dla działalności menedżerskiej wynikają z potraktowania przedsiębiorstwa jako wiązki zasobów i kompetencji?
- Na czym polega istota kompetencji przedsiębiorstwa i jaka jest ich rola w zdobywaniu i utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej?
- Jak odwzorować kompetencje przedsiębiorstwa?
- Jakie są rodzaje zasobów przedsiębiorstwa i jak oszacować ich wartość strategiczną?
- Jakie są zasadnicze elementy środowiska wewnętrznego wpływające na konkurencyjność przedsiębiorstwa?
- Jak wyznaczyć profil procesów tworzenia strategii?
- Jak dokonać oceny strategii rozwojowych przedsiębiorstwa?
- Jak skontrolować prawidłowość realizowanych celów przedsiębiorstwa?
- Jak wyselekcjonować kompetencje mające największą wartość strategiczną?
Otwarcie "czarnej skrzynki" procesów badania kompetencji bez wątpienia zwiększy nasze zrozumienie strategicznej działalności kadry zarządzającej i w tym przejawia się głównie aspekt poznawczy tej publikacji.