OPIS
„Alfabet na START!” to publikacja, dzięki której dzieci mogą poznawać litery i zdobywać pierwsze czytelnicze doświadczenia – bez większego trudu i dobrze się przy tym bawiąc. Przeznaczona jest dla osób pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym (nie tylko dla nauczycieli, ale także dla rodziców). Może również służyć jako pomoc do pracy z dziećmi starszymi, które z różnych względów nie przyswoiły sobie liter wcześniej – na przykład zagrożonymi dysleksją czy tymi, których rozwój jest nieco opóźniony.
Publikacja składa się z 24 kart wprowadzających litery małe i wielkie, czyli 48 znaków graficznych. Na każdej karcie znajduje się wiersz, piosenka lub opowiadanie oraz ilustracje, które w obrazowy sposób przybliżają pojęcie danej litery oraz jej kształt. Na drugiej stronie zamieszczone są propozycje zabaw, które można przeprowadzić z dziećmi. Tym samym połowa materiału stanowi bezpośrednią pomoc dla nauczyciela, a połowa przeznaczona jest dla dzieci.
Podstawowym zadaniem publikacji jest ułatwienie poznania i zapamiętania małych i wielkich liter alfabetu. Wszystkie litery zostały opisane i zilustrowane w bardzo obrazowy sposób, odwołując się do konkretnych i atrakcyjnych dla dzieci skojarzeń, a także do ich poczucia humoru. Do publikacji dołączona została płyta CD z wesołymi, łatwo wpadającymi w ucho piosenkami. Trzeba pamiętać, że odpowiednio dobrany ruch i rytm sprzyjają nauce nowych rzeczy. Aktywizują układ nerwowy dziecka. Pozwalają na lepsze poznanie własnego ciała i lepszą orientację w przestrzeni, a co za tym idzie, między innymi na coraz dokładniejszą percepcję kształtów liter. Dlatego warto przeprowadzać zabawy ruchowe i śpiewać z dziećmi piosenki występujące w publikacji.
„Alfabet na START!” to opracowany w nowatorski sposób materiał o oryginalnej formie – wyglądem przypomina ścienny kalendarz. Publikacja została zaplanowana w taki sposób, aby podczas zajęć wprowadzających w tematykę danego zagadnienia nauczyciel mógł, pokazując przedszkolakom bogato zilustrowaną stronę przeznaczoną dla nich, widzieć jednocześnie stronę z propozycjami zajęć i zabaw. Po omówieniu danego tematu nauczyciel zawiesza publikację na ścianie, eksponując odpowiednią stronę dla dzieci. W ten sposób kilkulatki będą mogły cały czas obcować z poznanymi treściami, dzięki czemu lepiej zapadną im w pamięć.
W pracy z dziećmi nad materiałem literowym warto jak najczęściej odwoływać się do wyrazów dźwiękonaśladowczych i zabaw z nimi związanych. Wiele z tych wyrazów jest bardzo prostych, składa się tylko z jednej czy dwóch liter, co zachęca przedszkolaki do prób ich odczytania. Umiejętność przeczytania wyrazu dźwiękonaśladowczego stanowi „trampolinę” do czytania „zwykłych” słów. Dziecko będzie miało satysfakcję, że potrafi przeczytać cały wyraz, a to da mu motywację do podejmowania coraz trudniejszych czytelniczych zadań. Ponadto wyrazy dźwiękonaśladowcze są świetną gimnastyką dla całego aparatu artykulacyjnego. Co więcej, dzieci bardzo lubią zabawy z wyrazami dźwiękonaśladowczymi, chętnie się w nie angażują, dlatego w tej publikacji pojawiają się one często.