OPIS
Do rąk Czytelników oddajemy teksty, które były przedmiotem dyskusji podczas obrad IX Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego organizowanego przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Niniejszy tom, zatytułowany Ku życiu wartościowemu. Idee i koncepcje, jest zbiorem wystąpień plenarnych i wybranych referatów z sekcji problemowych. Tom składa się z dwóch zasadniczych części zawierających teksty, których problematyka i narracje są zaproszeniem do dyskusji, naukowego namysłu oraz indywidualnych i zbiorowych inicjatyw edukacyjnych. Zawarte w nich idee i koncepcje są otwarte. Zawierają inspiracje, zaczyny postrzegania i rozumienia wychowania w warunkach dynamiki zmiany, wielości ofert obszarów i sposobów osobowej i zbiorowej transformacji, ale też pokus uproszczeń czy konformistycznego poddania się biegowi zdarzeń. Z recenzji dr hab. Alina Wróbel, prof. nadzw. UŁ Podkreślić należy, że niniejszy tom wyznacza ramy oraz najważniejsze kategorie dla współczesnej myśli pedagogicznej, a także dla projektowanej i realizowanej praktyki pedagogicznej. Teksty nie pozostawiają czytelnika obojętnym wobec poruszanych w nich zagadnień, inspirują do dalszych poszukiwań badawczych. Przywołana w nich szeroka paleta kontekstów teoretycznych wzmacnia potrzebę wychowania do życia wartościowego jako zadania wybitnie humanistycznego, ugruntowując równocześnie tożsamość pedagogiki jako nauki i pedagogii jako praktyki społeczno-kulturowej. Rozważania zawarte w poszczególnych tekstach zapobiegają uproszczeniom i banalizacji dyskursu dotyczącego wychowania do życia wartościowego. Jestem przekonana, że lektura tomu będzie doskonałym impulsem do rekonstrukcji/zmiany własnego myślenia i działania oraz refleksji nad sensem prowadzonej aktywności pedagogicznej.