OPIS
Eksploracje przedstawione w recenzowanej publikacji mają charakter badań o charakterze panelowym. Zostały tutaj porównane najnowsze wyniki (z lat 2014–2015) z rezultatami podobnych badań prowadzonych przed kilku czy kilkunastu laty. To wartość sama w sobie, tego typu zabiegi są rzadko dokonywane (...), to trud organizacyjny i badawczy nade wszystko wymagający kooperacji i koordynacji, na które stać niewielu badaczy w naszym kraju, co mocno tutaj podkreślam, doceniając wykonaną pracę i wartość wysiłku cieszyńskiej szkoły naukowej profesora Lewowickiego. (...) Uważam, że publikacja jest zbudowana w sposób przemyślany, problemy główne wpisują się w nurt tematyki pogranicza i obszar edukacji międzykulturowej. Ma miejsce powiązanie obrazu Innego obecnego w świadomości badanej młodzieży z postawą młodzieży wobec niego. Mamy nie tylko pokazane badanie i jego wyniki wpisane w czas historyczny i kontekst społeczny, ale także wyciągnięte wnioski, które pokazują zmiany, jakie zaszły, i ich wpływ na kształtowanie się tożsamości młodzieży. Z recenzji dr hab. Marii Marty Urlińskiej, prof. UMK