OPIS
Celem niniejszego opracowania jest wyjście naprzeciw potrzebom uczniów i nauczycieli, którzy poszukują skutecznej metody przygotowania swoich wychowanków do matury z historii. Od 2015 r abiturienci starają się sprostać nowym wymogom egzaminu z tego przedmiotu, który w wyniku ewolucji treści arkuszy otrzymał formułę złożoną z hybrydowego testu opartego o wiązki zadań wyposażonych w różne źródła oraz wypracowanie związane z tematem jednej z pięciu epok (starożytność, średniowiecze, nowożytność, XIX i XX wiek) wybieranych przez ucznia. Dlatego autorka niniejszej propozycji postanowiła wyciągnąć wnioski z treści arkuszy egzaminacyjnych, aby ułatwić szkolnym adeptom historii przygotowanie do egzaminu
W pierwszej części autorka, przy użyciu metody statystycznej, dokonała szerokiego przeglądu zadań maturalnych. Do analizy zadań posłużyły jej różnorodne kryteria, np : rodzaj poleceń i źródeł wykorzystanych w testach, podział zadań zgodnie z zasadami chronologii, punktacja za poszczególne epoki czy proporcje między historią powszechną i historią Polski. Takie działanie pozwoliło na wyciągnięcie ciekawych, a z punktu widzenia ucznia przygotowującego się do matury z historii, dość zaskakujących wniosków
W drugiej części autorka przygotowała esej dotyczący techniki pisania wypracowań z historii, a następnie, kierując się przekonaniem, że najłatwiej uczyć się stosując metodę krytycznej analizy wzorów, napisała wszystkie wypracowania maturalne znajdujące się w arkuszach, zarówno wyposażone w źródła, jak i te, które uczeń powinien napisać jako syntezę z posiadanej przez siebie wiedzy. Wszystkie wypracowania są wyposażone w kryteria, w oparciu o które pracowali egzaminatorzy sprawdzający maturę. Dlatego czytelnicy niniejszego opracowania mogą porównać, czy autorka sprostała wymogom stawianym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Dzięki takim zabiegom uczniowie będą mogli skuteczniej opracować epokę, którą wybiorą jako wiodącą podczas przygotowań do egzaminu maturalnego.
Poradnik ten pozwoli młodym adeptom historii i ich nauczycielom na racjonalne i skuteczne przygotowanie do matury z tego pasjonującego przedmiotu. Ogrom materiału, jaki należy przyswoić w ramach przygotowań do egzaminu z historii, nie musi paraliżować. Autorka wierzy, że nad strachem maturzystów można zapanować, a co więcej – nadać mu formę systematycznej i uporządkowanej pracy.