OPIS
Celem książki jest przedstawienie dziejów szkolnictwa w średniowiecznej Wielkopolsce na tle sąsiednich regionów oraz uchwycenie dróg recepcji rozwiązań prawnych, ale również i funkcjonalnych, dokonanych w rozwiniętych państwach łacińskiej, chrześcijańskiej Europy i ich wpływu na rozwój szkolnictwa w Wielkopolsce.
Opracowanie składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter obszernego, lecz koniecznego dla dalszej narracji, omówienia edukacyjnej działalności Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem ustawodawstwa szkolnego. Rozdział drugi poświęcono zagadnieniu recepcji prawa kościelnego w zakresie edukacji na terenie Wielkopolski. Rozdział trzeci dotyczy szkół katedralnych i kolegiackich. Omówiono w nim w dzieje szkoły katedralnej w Gnieźnie i Poznaniu oraz szkół kolegiackich w Wielkopolsce. Na treść rozdziału czwartego składa się przedstawienie dziejów szkolnictwa parafialnego na terenie Wielkopolski. Rozdział piąty prezentuje szkolnictwo zakonne na terenie Wielkopolski. Zebrano w nim wiadomości o szkołach wewnętrznych i zewnętrznych, a także o studiach uniwersyteckich podejmowanych przez zakonników z wielkopolskich konwentów poszczególnych zakonów.