OPIS
Książka Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji stanowi jedną z trzech monografii wieloautorskich - obok Edukacji w perspektywie oczekiwań współczesności oraz W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta - składających się na serię wydawniczą Edukacja w Dialogu i Perspektywie, która ukazuje się od 2002 roku i liczy już 21 tomów. Prezentowana edycja dedykowana jest pamięci Profesora Kazimierza Denka, honorowego gościa i stałego uczestnika Augustowskich Spotkań Naukowych, z których wyrosła idea owych publikacji. Przedstawione w monografiach teksty są rezultatem pogłębionej refleksji, analiz i eksploracji wielu wybitnych badaczy, uczestników i obserwatorów rzeczywistości edukacyjnej. Wpisują się w nurt wieloaspektowych debat, projekcji i propozycji zmian oraz zachęcają do kontynuowania dialogu o edukacji.
Redaktorzy naukowi
Autorzy podjęli ważną problematykę niepowodzeń szkolnych, rozumianych jako rozbieżności między celami edukacji a osiągnięciami szkolnymi uczniów. Rozbieżności te niejednokrotnie związane są z kształtowaniem się negatywnego stosunku uczniów do szkoły. Doświadczenie badawcze Autorów pozwoliło na przygotowanie pracy potrzebnej, łączącej teorię i praktykę edukacyjną z zakresu funkcjonowania ucznia i nauczyciela w procesie kształcenia. Dobór tekstów został dobrze przemyślany, w związku z czym stanowią one logiczną całość i tworzą spójną wizję pracy z uczniem doświadczającym niepowodzeń edukacyjnych. Prezentowane stanowiska teoretyczne, wyniki badań oraz propozycje strategii działań dotyczących doskonalenia efektywności i skuteczności procesu kształcenia mogą być z powodzeniem zastosowane w praktyce edukacyjnej, a niektóre z nich mogą stać się sygnałem do poszukiwań nowych, lepszych rozwiązań. Z pewnością przyczynią się do poszerzenia perspektywy badawczej pedagogiki.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Jolanty Szempruch