OPIS
Trudno sobie wyobrazić pisanie o komiksie bez dostrzeżenia w jakimś, choćby nikłym stopniu także najważniejszej, bo najbardziej widocznej komiksowej warstwy – ułożonych sekwencyjnie obrazków z ich bogactwem, różnorodnością przedstawień i całą gamą niuansów odsłaniających się stopniowo, wprost proporcjonalnie do lekturowych doświadczeń czytelników.
Przed autorami został postawiony problem (bardzo ogólnie zarysowany) do pokonania – zmierzyć się z opisem, analizą, interpretacją skupioną na rysunku, na jego roli w kształtowaniu komiksowego przekazu. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób podejdą do tej kwestii przedstawiciele różnych środowisk naukowych, różnych dyscyplin, cechujący się często bardzo odmiennymi czytelniczymi upodobaniami. I w końcu – zmuszeni do podjęcia próby pokonania (rzeczywistych? urojonych?) ograniczeń, zwłaszcza tych wynikających z wykształcenia (studiowanie różnych kierunków to nie tylko inne przedmioty, lektury, metodologie, ale przede wszystkim odmienne sposoby myślenia, patrzenia na otaczającą rzeczywistość, w tym także na kulturę i sztukę).
SPIS TREŚCI:
-
Jerzy Szyłak, Kadr komiksowy jako obrazek narracyjny
-
Jakub Jankowski, Tworzenie znaczenia w komiksie poprzez kadrowanie i kompozycję plansz
-
Filip Bąk, O znaczeniotwórczych możliwościach dymków i chmurek
-
Przemysław Zawrotny, Ile jest komiksowości w komiksie?
-
Tomasz Żaglewski, Gdy film udaje komiks – o przenikaniu się języków wizualnych
-
Wojciech Birek, Stylistyka graficzna komiksów Krzysztofa Gawronkiewicza – próba charakterystyki
-
Justyna Czaja, Kolory i ich funkcja w powieści graficznej Zaduszki Rutu Modan
-
Michał Traczyk, Malarz rysuje komiksy. O Sasnalu
-
Paweł Sitkiewicz, Test na ojcostwo. Czy Rodolphe Töpffer wymyślił komiks?