OPIS
Podręcznik Jutro pójdę w świat do klasy 5 rozwija twórcze umiejętności uczniów, jest przyjazny i skuteczny. Przytoczone w nim teksty literackie są bliskie uczniom i zgodne z ich zainteresowaniami. Poruszają – na poziomie odpowiednim dla piątoklasistów – tematy ogólnospołeczne, z pogranicza psychologii (tolerancja, asertywność, radzenie sobie w różnych sytuacjach, refleksja nad wyborami moralnymi), praw człowieka (nie tylko dziecka), pokazują różne style życia. W publikacji są także omawiane zagadnienia związane z innymi niż literatura tekstami kultury, dzięki czemu uczniowie przygotowują się do odbioru filmów, programów telewizyjnych, przekazów internetowych, różnych form teatralnych, sztuk plastycznych itd. Wszelkie treści kulturowe wzajemnie się uzupełniają.
W podręczniku w przejrzysty i prosty sposób pokazano, jak tworzyć różnorodne formy wypowiedzi, m.in. opis (postaci literackiej, postaci rzeczywistej, zwierzęcia), opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, przepis, instrukcję, sprawozdanie, gratulacje, ogłoszenie. Zamieszczono tu wiele ćwiczeń redakcyjnych oraz zadań pomagających wzbogacić słownictwo (Banki słówek). Uczeń może wykorzystać rady dla piszących oraz wzory z przykładami poprawnie zredagowanych wypowiedzi. Zagadnienia z zakresu kształcenia teoretycznoliterackiego są ściśle związane z omawianymi tekstami, np. epitet został omówiony na przykładach z wiersza Juliusza Słowackiego W pamiętniku Zofii Bobrówny, refren – podczas analizy utworu Marsz, marsz Polonia, a frazeologizm wprowadza się w trakcie lektury Przygód Odyseusza. Pełen wykaz pojęć znajduje się w słowniczku terminów literackich i kulturowych. W podręczniku jest też słowniczek terminów gramatycznych.
Podręcznik wpisany do wykazu podręczników MEN dopuszczonych do użytku szkolnego, przeznaczonych do kształcenia ogólnego, dostosowanych do wieloletniego użytku.