OPIS
Stan prawny: czerwiec 2016 r.
Praktyczny komentarz do ustawy o rewitalizacji, ustawy o związkach metropolitalnych oraz zmian wprowadzonych ustawą krajobrazową
Niniejszy komentarz to jedyna na rynku publikacja skierowana do praktyków, omawiająca przepisy dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Znajduje się w nim omówienie przepisów:
ustawy z 9.10.2015 r. o rewitalizacji, ustawy z 9.10.2015 r. o związkach metropolitalnych, ustawy z 24.4.2015 r. o zmianie niektórych ustawy w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (tzw. ustawa krajobrazowa).
Ustawa krajobrazowa znowelizowała przepisy związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym kilku aktów prawnych. W niniejszym komentarzu czytelnik znajdzie omówienie zmienionych ustawą krajobrazową przepisów poniższych ustaw:
ustawy z 27.3.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy z 12.1.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane, ustawy z 21.3.1985 r. o drogach publicznych, ustawy z 16.4.2004 r. o ochronie przyrody, ustawie z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Powyższe ustawy nie są skomentowane w całości. Komentowane są jedynie te ich przepisy, które zostały zmienione ustawą krajobrazową.
Ponadto skomentowane zostały przepisy przejściowe ustawy krajobrazowej.
System planowania przestrzennego wywołuje wiele dylematów i wątpliwości. Chociażby wykładnia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego czy przesłanek związanych z ustaleniem warunków zabudowy może powodować sporo problemów. W ostatnich miesiącach problem ten został pogłębiony. Uchwalone zostały ustawy dodające do planowania przestrzennego nowe rozwiązania.
Ustawa krajobrazowa to tak naprawdę zbiór zmian różnych ustaw. Najważniejsze zmiany wiążą się z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W ich ramach wprowadzono między innymi audyt krajobrazowy i uchwałę reklamową (określaną również jako gminna uchwała krajobrazowa). Poza tym pamiętać trzeba o ważnych zmianach zawartych w innych ustawach, dotyczących chociażby tak ważnych z perspektywy zagospodarowania przestrzennego form ochrony przyrody czy dróg publicznych. Ustawa o rewitalizacji przewiduje nowy, szerszy proces, oparty na uchwałach rad gmin. Jedna z uchwał przyczynia się do przygotowania miejscowego planu rewitalizacji – szczególnej formy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. I w końcu ustawa metropolitalna stanowi wyraz intencji ustawodawcy w zakresie planowania przestrzennego na jeszcze jednym szczeblu – metropolitalnym, czego wyrazem może być chociażby studium metropolitalne.
W niniejszym komentarzu Czytelnik znajdzie odpowiedzi na nastepujące pytania:
czym jest audyt krajobrazowy i gminna uchwała reklamowa, jakie powodują skutki dla gmin i jak je uchwalać, na jakich zasadach wymierzać kary pieniężne za niedostosowanie urządzeń reklamowych do wytycznych gmin, jak rozpoczynać w gminach proces rewitalizacji, jakie są konkretne skutki kolejnych uchwał rewitalizacyjnych rady gminy, jaka jest rola i znaczenie miejscowego planu rewitalizacji i umowy urbanistycznej, jako może wyglądać zarządzanie przestrzenią na szczeblu metropolitalnym i czym jest studium metropolitalne, jak wszystkie nowe rozwiązania mają się do dotychczasowych instrumentów planowania przestrzennego.
Jeżeli na co dzień zajmujesz się problematyką planowania i zagospodarowania przestrzennego, ta książka jest dla Ciebie.