OPIS
Książka Krzysztofa Zięby jest pierwszą w Polsce, skierowaną do szerokiego grona odbiorców publikacją poświęconą preprzedsiębiorczości. Preprzedsiębiorcę definiuje się jako kogoś, kto jest aktywnie zaangażowany w proces zakładania własnej, jeszcze nienarodzonej firmy. Ich liczba w Polsce jest szacowana na około milion osób.
Publikacja przedstawia problematykę preprzedsiębiorczości na szeroko zakreślonym tle, obejmującym współczesny paradygmat badań nad przedsiębiorczością, związki między przedsiębiorczością (i preprzedsiębiorczością) a wzrostem gospodarczym oraz sposoby badania procesów założycielskich nowych firm. W kolejnych rozdziałach zaprezentowano: • stan współczesnych badań nad przedsiębiorczością w trzech głównych ujęciach: ekonomicznym, psychologicznym oraz socjologiczno-kulturowym; • analizę związku między poziomem przedsiębiorczości i jej rozwojem a wzrostem gospodarczym kraju; • pojęcie okazji przedsiębiorczej jako czynnika, który uruchamia procesy założycielskie nowych firm; • analizę procesów założycielskich i czynników, które wpływają na ich powodzenie; • omówienie koncepcji preprzedsiębiorczości i jej znaczenia dla rozwoju badań nad przedsiębiorczością właściwą; • przegląd czynników, które prowadzą do podjęcia działań zmierzających do założenia własnej firmy wraz z autorskim, czynnikowo-wynikowym modelem preprzedsiębiorczości; • wyniki pierwszych w Polsce, szeroko zakrojonych badań empirycznych nad determinantami preprzedsiębiorczości.