OPIS
Publikacja stanowi wprowadzenie do niezwykle rozbudowanej dziedziny, jaką jest zarządzanie międzynarodowe. Omawia najważniejsze zagadnienia związane z prowadzeniem międzykulturowej działalności, m.in. wpływ aspektów kulturowych na zachowania ludzi w miejscu pracy oraz na wewnętrzne systemy w firmie, globalne i strategiczne elementy międzynarodowego biznesu, a także podkreśla rolę, jaką odgrywają czynniki pozakulturowe w procesach podejmowania decyzji i ich wdrażania. Aspekty teoretyczne zostały zilustrowane licznymi studiami przypadków z Europy, Stanów Zjednoczonych, Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej, Afryki i Azji, jak również licznymi ćwiczeniami ułatwiającymi utrwalenie wiedzy. Książka zawiera również aneks poświęcony planowaniu projektu lub rozprawy naukowej z dziedziny zarządzania międzynarodowego, co może się okazać pomocne szczególnie studentom studiów podyplomowych i MBA.
Poza głównymi tematami omówionymi w większości podręczników poświęconych międzynarodowemu zarządzaniu, publikacja obejmuje także zagadnienia, które nie są zazwyczaj poruszane w tym kontekście. Należą do nich: – wpływ aspektów kulturowych na firmy rodzinne, – nieformalny patronat, guanxi i wasda, – globalizacja kontra lokalizacja, – e-komunikacja, – konwergencja i dywergencja w zagranicznych filiach, – znaczenie zachodniego stylu zarządzania zasobami ludzkimi dla innych kultur, – nadzór nad marką korporacyjną – kluczowy element stosunków między współczesnymi centralami firm i ich filiami.
***
Richard Mead od 35 lat prowadzi międzynarodowe programy zarządzania m.in. na Uniwersytecie w Londynie, w Kellog Graduate School of Management w Northwestern oraz w Sassin Graduate Institute of Business Administration w Tajlandii. Tim G. Andrews jest starszym wykładowcą zarządzania na University of Strathclyde w Wielkiej Brytanii.