OPIS
Książka finalisty III edycji Konkursu o Nagrodę im. Barbary Skargi. Znakomity esej w duchu historii idei. Panoramiczny pomysł organizujący całość europejskich dziejów refleksji nad sztuką. Autor prezentuje trzy modele – sztuka jako techne, jako ars (artes liberales) i jako art (beaux arts) – a koncepcje sztuki wiąże ze środowiskami językowymi, w których powstawały (odpowiednio: greka, łacina, nowożytne języki europejskie). Odsłania zarazem strukturalną zależność koncepcji sztuki od dominujących koncepcji epistemicznych (episteme, scientia, empiryzm). Esej świetnie napisany, zdyscyplinowany pojęciowo, spójny i klarowny […] przypomina błyskotliwą konstrukcję szkatułkową: komentarze do „zdań” Platona, Arystotelesa, Seneki, Kanta, Benjamina, Heideggera stanowią samodzielne „eseje” w eseju. [z recenzji wydawniczej]
Spis treści: 1. Trzy koncepcje sztuki 2. Techne Krótki komentarz do jednego zdania Platona Krótki komentarz do jednego zdania Arystotelesa Muzajon 3. Sztuki wyzwolone Ars (Kwintylian) Krótki komentarz do jednego zdania Seneki Jednym słowem: szkoła Sztuki przestają być summą wiedzy Zaślubiny sztuk z pięknem 4. Sztuki piękne Krótki komentarz do jednego zdania Kanta 5. Po śmierci sztuk pięknych: poszukiwania Awangarda Krótki komentarz do jednego zdania Benjamina Krótki komentarz do jednego zdania Heideggera Widoki na przyszłość (lub na teraźniejszość)