OPIS
Książki z serii Vademecum to swoista „mapa drogowa” prowadząca specjalistów przez zagmatwane regulacje prawne wyznaczające jego ramy działania. Fundament pracy który wyjaśnia trudne zagadnienia na danym stanowisku.
Niniejsza książka została przygotowana celem zaprezentowania różnych aspektów związanych z zarządzaniem instytucją kultury, czyli opisujemy kwestie: ustalania zasad wynagradzania pracowników instytucji kultury (w tym premii i dodatkowych do wynagrodzeń); współpracy z innymi instytucjami kultury (w tym współpraca międzynarodowa) – wypełnianie statutowych celów działania instytucji kultury może przyjmować formę projektów realizowanych wspólnie przez kilka jednostek. Powyższe inicjatywy są realizowane m.in. na podstawie umów porozumień pomiędzy instytucjami kultury (a także we współpracy z innymi podmiotami i organizacjami); tworzenia oferty programowej instytucji kultury; konstruowania i zarządzania projektem w instytucjach i organizacjach kultury; zarządzania finansami instytucji kultury, pozyskiwania środków na funkcjonowanie instytucji kultury.
Ponadto książka kładzie duży nacisk na wyjaśnienie różnych aspektów prawnych, z którymi spotykają dyrektorzy instytucji kultury. Przedstawione w książce opinie specjalistów z zakresu różnych ustaw (np. ustawy o działalności kulturalnej, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawie – Prawo zamówień publicznych itd., Prawo autorskie) odnoszą się do aktualnych, obecnie występujących problemów prawnych, z jakimi mają do czynienia instytucje kultury. Należy tu wymienić: zamówienia publiczne – zamówienia instytucji kultury nieprzekraczające wartość 30.000 euro (czyli większość zamówień instytucji kultury) są wyłączone spod procedur zamówień publicznych – nie tracą jednak statusu zamówień publicznych; należy przygotować regulamin udzielania takich zamówień itd.; dostęp do informacji publicznej (np. czy dyrektor musi udostępniać umowy zlecenia z autorami, wynagrodzenie swoich pracowników, billingi swojego telefonu, informacje o przebiegu postępowania konkursowego); ochrona danych osobowych w instytucjach kultury (obowiązki i odpowiedzialność dyrektora, zabezpieczenie przetwarzania danych, obowiązki dyrektora w stosunku do Administratora bezpieczeństwa informacji, rejestracja zbiorów danych itd.); prawa autorskie i prawa pokrewne w instytucjach kultury (zasady konstruowania umów z twórcami i artystami-wykonawcami, korzystanie z utworów przez instytucje kultury w ramach tzw. dozwolonego użytku, tj. bez zgody uprawnionego); bezpieczeństwo imprez masowych (wymogi na przeprowadzenie takiego wydarzenia i wydanie zezwolenia na taką imprezę, odpowiedzialność organizatora); zarządzanie nieruchomościami (wyposażenie instytucji kultury w mienie, wykaz nieruchomości kulturalnych, obowiązki związane z ochroną zabytków, zagospodarowanie zabytków, finansowanie opieki nad zabytkami); odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.