OPIS
Badania wykorzystane w niniejszej publikacji składały się z czterech etapów. Pierwszy etap, odbyty w IV kwartale 2010 roku, polegał na przeprowadzeniu krótkiego seminarium z zaprzyjaźnionymi firmami, w ramach którego zostały wstępnie wskazane kierunki badawcze w obszarze zarządzania wiedzą.
Aby podkreślić praktyczny aspekt badań, seminarium zostało zorganizowane w siedzibie firmy Innovatika. Dzięki temu możliwe było uzyskanie informacji na temat koncepcji badań od praktyków. Wcześniej koncepcja badawcza była również konsultowana ze środowiskiem naukowym, w szczególności w Katedrze Zarządzania Innowacjami, którą reprezentuje autor. Efektem konsultacji z praktykami i teoretykami było przygotowanie kwestionariusza (załącznik 1) i przeprowadzenie badań ilościowych. Wyniki badań ilościowych zostały zaprezentowane na seminarium zorganizowanym przez autora w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestnikami seminarium były zarówno firmy, jak i pracownicy Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Wyniki badań ilościowych prezentowane były również w siedzibach poszczególnych przedsiębiorstw. Spotkania w firmach były podzielone na dwie części - w czasie pierwszej części autor prezentował wyniki, w drugiej zaś badał gotowość respondenta do podjęcia dalszej współpracy badawczej. Autor odwiedził sześć firm, z których cztery wzięły udział w badaniach pogłębionych. Dzięki prowadzeniu dialogu z respondentami było możliwe postawienie pytań problemowych, które posłużyły do przygotowania scenariuszy badawczych (prezentowanych w rozdziale 5).