OPIS
Książka w sposób wnikliwy, a jednocześnie ciekawy i oryginalny pod względem ujęcia problematyki, ukazuje wielorakie związki sztuki z edukacją międzykulturową. Ta pierwsza ujęta została w jej rozległej perspektywie (sztuka wysoka-ludowa, europejska-pozaeuropejska, dawna i współczesna, sztuka pogranicza i mniejszości etnicznych, współczesne transformacje sztuki tradycyjnej), co umożliwiło ukazanie szerokich możliwości jej głębszego zaistnienia w praktyce pedagogicznej.
W książce zaakcentowane są komunikacyjne i wspólnotowe funkcje sztuki. Podkreślona jest także jej szczególna rola we współczesnych przemianach społecznych i kulturowych - w wyostrzeniu sposobu postrzegania obcej kultury, rozszerzeniu zakresu doświadczeń, wzbogacaniu wiedzy o świecie, ludziach, zdobywaniu doświadczenia społecznego, interpersonalnego. Wyraźnie zaznaczona jest także rola sztuki w przełamywaniu mentalnej izolacji grup narodowościowych, kulturowych. Dużym walorem książki jest przenikanie się, wzajemne uzupełnianie różnych płaszczyzn opisu sztuki, wplatanie w tok rozważań wątków dotyczących różnych jej rodzajów i gatunków, edukacyjno-wychowawczych walorów, a zwłaszcza znaczenia dla edukacji estetycznej i międzykulturowej. Pozycja może stanowić cenną pomoc teoretyczno-metodyczną dla pedagogów i studentów pedagogiki i edukacji artystycznej, animatorów i instruktorów, wychowawców, rodziców.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Violetty Przerembskiej