OPIS
Prezentowana praca zbiorowa przygotowana do druku przez Annę Leszczyńską-Rejchert i Ewę Kantowicz jest monografią przynoszącą egzemplifikację wyników studiów i badań teoretyczno-empirycznych nad zjawiskiem stereotypizacji osób będących w fazie starości oraz osób niepełnosprawnych. Zostały one wpisane w szerszy kontekst społeczno-pedagogiczny, co sprawia, że książka wzbudzi zainteresowanie nie tylko u pedagogów zajmujących się problematyką człowieka w okresie starości, czy też borykającego się z następstwami niepełnosprawności. Zapewne znajdzie ona uznanie i u czytelników reprezentujących także inne dyscypliny szczegółowe pedagogiki, a także socjologii, psychologii oraz innych nauk, w przypadku których w obszarze ich zainteresowania pozostaje zagadnienie stereotypizacji, czy też problemy społecznego funkcjonowania osób starych i niepełnosprawnych. Jak podkreśla w recenzji wydawniczej dr hab. Zofia Szarota - prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie - publikacja "jest zbiorem tekstów, merytorycznie różnych, jednak tożsamych w obszarze wyznaczonym przez tytuł pracy zbiorowej. Podjęty problem jest ważny i aktualny. Autorki przez pryzmat swej naukowej wiedzy identyfikują ważne społecznie problemy dotyczące stereotypów, podejmują rozważania nad zjawiskami stereotypizacji w aspektach pedagogicznych. (...) Przedstawiona publikacja może stać się wartościową pozycją w grupie wydawnictw pedagogicznych, z korzyścią dla szerokiego audytorium. (...) Dwa zbiorowe podmioty rozważań - osoby starsze oraz osoby niepełnosprawne, doświadczają przejawów marginalizacji społecznej. Każdy głos w dyskusji nad optymalizowaniem tego stanu rzeczy jest cenny". Całość została ujęta w trzy części: 1) Starość i osoby starsze a stereotypy oraz zjawiska inkluzji i ekskluzji społecznej - inspiracje teoretyczne, 2) Stereotypizacja związana z fazą późnej dorosłości w świetle badań empirycznych, 3) Niepełnosprawność w aspekcie stereotypów.