OPIS
Prezentowane w książce wyniki naukowych dociekań dotyczą literatury hindi ostatnich czterdziestu lat, a badania przeprowadzone zostały głównie w celu zdefiniowania nowego pisarstwa w języku hindi, pokazania, na czym polegajaą współczesne eksperymenty twórcze, jak wyglądają relacje pomiędzy poezją a prozą, jakie tematy i środki ekspresji znajdują w nich obecnie twórcze zastosowanie. Takie podejście badawcze ma umożliwić przede wszystkim zbadanie dróg rozwoju stosunkowo nowego w Indiach gatunku literackiego, jakim jest proza, oraz pokazanie nowatorskiego wykorzystania pomysłów zaczerpniętych z Europy i oryginalnego przetworzenia ich na gruncie indyjskiej literatury.
(…)
Zarówno twórczość Tedźi Grower, jak i dokonania autorów ze Szkoły Bhopalskiej nie doczekały się do tej pory całościowej krytycznej analizy. Podjęta (…) praca badawcza jest w tym zakresie pierwszą próbą uchwycenia zarówno istoty ważnego zjawiska, jakim jest twórczość nowej grupy pisarzy (czy też w szerszym rozumieniu: nowego środowiska twórczego), jak i nowych tendencji w prozie, poprzez szczegółowe omówienie powieści Tedźi Grower.
(ze Wstępu)