OPIS
Książka "Autorytet" zredagowana przez prof. dra hab. Andrzeja Olubińskiego nosi podtytuł "Czy potrzebny w procesie edukacji?", który dobrze określa zakres tematyczny zamieszczonych w niej studiów teoretycznych i analiz empirycznych. Wprawdzie pracę charakteryzuje duża różnorodność tematyczna podjętych w niej wątków, to niemniej jej osnową jest zagadnienie autorytetu w szeroko pojętym wychowaniu. Nieprzypadkowo więc recenzent wydawniczy książki dr hab. Mirosław Kowalski – prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego podkreśla, że "wartością pracy i zarazem osiągnięciem Autorów, jak i Redaktora naukowego, jest przede wszystkim to, że przy dość wyraźnym skoncentrowaniu się na głównym temacie, jakim jest autorytet, udało się uniknąć jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów tegoż zagadnienia. Interdyscyplinarność, która dziś wydaje się być nie tylko modą, ale raczej koniecznością, uzewnętrznia się w niniejszym tomie w dobrym tego słowa znaczeniu. Wyraźnie widać, iż Autorom i Redaktorowi zależało, aby ich namysł nad problematyką stał się także przedmiotem dalszej dyskusji i poszukiwań badawczych, co wynika z przekonania, iż dokonane analizy nie pretendują do rozwiązań wyczerpujących". Strukturę książki wyznaczają cztery części. Są to: 1) Autorytet a procesy formowania osobowości – odniesienia teoretyczne i empiryczne; 2) Modele autorytetu w środowisku rodzinnym; 3) O autorytecie szkoły i nauczyciela; 4) Autorytety instytucjonalne i medialne. Całość poprzedza obszerne wprowadzenie redaktora naukowego – A. Olubińskiego zatytułowane: "Rola autorytetu w procesie edukacji".