OPIS
Współczesne koncepcje rozwoju przedsiębiorstw uwzględniają w coraz szerszym zakresie rolę interesariuszy. Wpływają oni bowiem, choć z różną siłą i w zależności od sytuacji, na zachowania podmiotów gospodarczych. Interesariusze występują zarówno w skali globalnej, regionalnej i lokalnej, co oznacza, że ich oddziaływanie jest istotne zarówno wobec korporacji, jak i firm małych oraz średnich. Jest ono potęgowane poprzez tworzenie sieci interesariuszy. Odpowiedzią podmiotów gospodarczych jest próba spełnienia ich oczekiwań. Problem polega jednak na tym, że oczekiwania interesariuszy są różne i zaspokojenie ich potrzeb wiąże się z kompromisem, który może być budowany na podstawie pewnego wspólnego zbioru wartości. Oparcie się na nich prowadzi do budowy odpowiedzialności wobec interesariuszy. Najczęściej w literaturze przedmiotu jako współczesny paradygmat zarządzania przyjmuje się równoczesną realizację celów przedsiębiorstwa, obierając za punkt wyjścia wartości związane z aspektami ekonomicznymi, społecznymi i ekologicznymi. Takie podejście wiąże się z realizacją założeń tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility). Biznes odpowiedzialny wobec interesariuszy w praktyce oznacza realizację założeń CSR. Warto jednak podkreślić, że problematyka ta jest już dość dobrze znana dużym podmiotom gospodarczym. Powszechnie wprowadzane są kodeksy etyczne oraz upowszechniane tzw. najlepsze praktyki biznesowe. W mniejszym stopniu założenia CSR znane są i stosowane w firmach małych i średnich. Nie oznacza to, że wartości związane z aspektami społecznymi czy ekologicznymi nie są zawarte w zbiorze wartości kadry zarządzającej i pracowników tych firm. Często działania wskazujące na konieczność respektowania określonych wartości nie są ujmowane w postaci dokumentów (jak na przykład kodeksy etyczne). Działania zmierzające do realizacji pewnego zbioru wartości opierają się na decyzjach, które określić można jako odpowiedzialne.