OPIS
Neuroestetyka muzyki tom 2 z serii Biblioteki Laboratorium Myśli Muzycznej pod redakcją Marcina Boguckiego, Adriana Foltyna, Piotra Podlipniaka, Piotra Przybysza oraz Hanny Winiszewskiej to praca zbiorowa poświęcona tematyce obejmującej szerokie spektrum zagadnień określanych współcześnie mianem tytułowej neuroestetyki muzyki. Zagadnienia te, wśród których znajdują się kognitywne aspekty poznania i twórczości muzycznej, amuzje, czy ewolucja zdolności muzycznych, łączy kwestia biologicznych, a zwłaszcza neuronalnych podstaw doświadczenia estetycznego muzyki. Tak specyficzne podejście do zjawisk muzyczno-estetycznych wymusza przyjęcie przez autorów perspektywy interdyscyplinarnej, wykorzystującej współczesne osiągnięcia nauk przyrodniczych. Jest to jednak strategia charakterystyczna dla nowoczesnej nauki, która coraz odważniej wkracza w obszary zarezerwowane dotąd wyłącznie dla tradycyjnie rozumianych nauk humanistycznych, wątpiących nierzadko w możliwość zrozumienia i wyjaśnienia istoty zjawisk estetycznych metodami nauk przyrodniczych. Stojąc jednak u progu przełomowych odkryć dotyczących funkcjonowania ludzkiego mózgu, którego aktywność odpowiada za wszelkie przejawy aktywności poznawczej człowieka, przyjęcie proponowanej przez autorów Neuroestetyki muzyki postawy nie tylko jest zasadne, ale wydaje się być jedyną drogą umożliwiającą zrozumienie faktycznych mechanizmów odpowiedzialnych za doświadczenie estetyczne muzyki. Książka zawiera 11 oryginalnych artykułów naukowych uzupełnionych o dwa tłumaczenia tekstów wybitnych specjalistów o renomie światowej, zajmujących się neurobiologicznymi i ewolucyjnymi źródłami muzyczności człowieka. Jest to pierwsza publikacja poświęcona tej tematyce w języku polskim i wpisuje się w najnowsze trendy badawcze, łączące wysiłki przedstawicieli nauk humanistycznych i przyrodniczych. Autorami artykułów są przedstawiciele takich dyscyplin naukowych jak: filozofia, kognitywistyka, muzykologia, psychologia, fizyka, historia sztuki czy biologia, wśród których znalazł się jeden z pionierów kognitywistyki w Polsce prof. dr hab. Włodzisław Duch. Zawartość merytoryczna tomu dotyczy czterech kluczowych dla neuroestetyki muzyki zagadnień a mianowicie: kwestii tożsamości tej nowej dziedziny wiedzy i związanych z nią ograniczeń metodologicznych; zjawisk charakterystycznych dla procesów mentalnych związanych z twórczością i percepcją muzyki, takich jak intuicja czy kreatywność kompozytorska; muzyczno-specyficznych deficytów poznawczych – amuzji; ewolucji zdolności muzycznych człowieka. Aktualność poruszanych w pracy problemów badawczych wraz z pionierskim charakterem podjętego tematu czynią z książki nie tylko wartościową publikację naukową, uzupełniającą niewątpliwą lukę w polskim piśmiennictwie o muzyce, ale także nieocenioną pomoc dydaktyczną.