Książka Komiks i jego konteksty, pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka, to efekt naukowej współpracy badaczy z całego kraju.
Z artykułów zgromadzonych w tomie Komiks i jego konteksty przebija wrażliwość na wszelkie zmiany i niuanse rzeczywistości kulturowej, społecznej, politycznej. Ich autorzy wydeptują własne ścieżki, czasem się spotykając, czasem korzystając ze wskazówek i map (różnych metod i inspiracji), każdorazowo eksplorując nowe obszary badań bądź odświeżając to, co już odkryte. Łączy ich doświadczenie – wspólnie bowiem zaznaczają wyraźny punkt na mapie polskiego komiksoznawstwa.
Wydawcą książki jest Instytut Kultury Popularnej – wydawnictwo Fundacji Instytut Kultury Popularnej, powstałej w lutym 2014. Jej celem jest realizacja badań naukowych, projektów edukacyjnych oraz wydawniczych poświęconych kulturze popularnej, która pośredniczy w każdej próbie refleksji dotyczącej rzeczywistości społecznej, wymaga umiejętności rozpoznania zagrożeń, jakie niesie ze sobą przemysł kulturowy, ale i dostrzegania oraz twórczej eksploracji wartości pozytywnych (i w sensie pragmatycznym, i estetycznym).
Spis treści:
I. Wokół teorii i historii komiksu
Jerzy Szyłak, To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?)
Matylda Sęk, Percepcja miast w komiksach w perspektywie ponowoczesnych wzorów osobowości
Piotr Klonowski, Osiedle Swoboda Michała Śledzińskiego oraz Sport i Pielęgnacja Marcina Maciejowskiego – dwa spojrzenia na polską rzeczywistość po-transformacyjną przez pryzmat popkultury
Tomasz Marciniak, Komiks historyczny w Polsce między dydaktyką a propagandą. Dokonania i perspektywy
Adam Rusek, „Relax” (1976-1981): krótka historia magazynu komiksowego
II. Komiks wobec innych form kultury
Magdalena Lachman, Między (dez)aprobatą a inspiracją. O recepcji komiksu w kręgu (około)literackim
Stefano Damato, Japoński komiks i literatura włoska: „Dantejskie” dzieła Go Nagai-Ego
Damian Kaja, Komiks amerykański w kontekście telewizji. Prolegomena
Paweł Panic, Bijatyka wychodzi poza kadr. Wpływ komiksów na gry z gatunku beat’em up
Tomasz Misiak, Krótka wariacja na temat wrażliwości komiksowej w filmie animowanym
Bartłomiej Oleszek, Komiks w teatrze. Od scen radiowych i telewizyjnych do performansu
Michał Traczyk, Komiks i piosenka – losy osobne, losy bliźniacze?
Mateusz Torzecki, Rock ilustrowany – historia obwolut z innego wymiaru
Arkadiusz Adamczuk, Znaczenie inspiracji sztuką w twórczości Milo Manary
Ewelina Kwiatkowska, Komiks w szkle sparafrazowany
III. Interpretacje
Paweł Gąsowski, Komiks – zwierciadło kultury w stanie i wobec rewolucji
Bernadetta Matuszak-Loose, Komiksy o Auschwitz. Forma pamięci kulturowej czy rozrywki?
Izolda Kiec, Komiks, historia i kobiecość „na wymiar”
Maria Delimata, Zsazsa Zaturnnah – filipińska intrapłeć w komiksie
Przemysław Zawrotny, Komiksowa dydaktyka, fabularyzowana biografia czy refleksja o statusie nauki? Rozważania o Logikomiksie
Natalia Kućma, Niemy krzyk – o obrazie współczesnego świata w komiksie Bez komentarza Ivana Bruna
Przemysław Kołodziej, Kręta droga do piekła (od zeszytu do zeszytu) – Hellblazer i forma serialu komiksowego