OPIS
Sebastian Jakub Konefał w swojej książce opisuje, jak zmienił się sposób myślenia o ludzkim ciele (a co za tym idzie - także o człowieku jako takim) na obszarze fantastyki - nie tylko literackiej i filmowej, ale realizowanej także w postaci komiksów, wideoklipów, seriali telewizyjnych. Za początkowy moment owych przemian autor uznaje lata sześćdziesiąte, choć wielokrotnie wspomina też o zjawiskach utworach i tytułach powstałych nawet kilka dziesiątków lat wcześniej. Momentu końca owych przemian twórca Corpus futuri nie wyznacza wcale, sygnalizując w ten sposób, że zjawiska, o których pisze, nie dobiegły kresu, że one trwają, a nasz sposób myślenia wciąż ewoluuje, rozpatrując kolejne hipotezy i tworząc rozmaite wizje - częściej dystopijne i technofiobiczne niż utopijne.
fragment przedmowy dr hab., prof. UG Jerzego Szyłaka
Książka z szerokim oddechem, rozmachem odzwierciedla ważne zjawiska współczesnej kultury. Ów szeroki oddech jest zresztą konsekwencją jeszcze jednej ujmującej właściwości tej książki, jaką jest znakomite nawiązywanie do ważkich koncepcji filozoficznych opisujących współczesność. Na jej łamach co chwila pojawiają się nazwiska czołowych autorytetów w tej dziedzinie, takich jak Zygmunt Bauman, Jean Baudrillard, Michel Foucault, Herbert Marcuse i wiele, wiele innych. Widać, że autor zna te koncepcje znakomicie, robi z nich świetny użytek, a przy tym tekst nie jest "przeciążony", zagadnienia filozoficzne są weń wplecione w sposób naturalny, stanowią jego integralną część.
fragment recenzji wydawniczej prof. dr hab. Mirosława Przypilaka
SPIS TREŚCI:
Przedmowa (prof. UG dr hab. Jerzy Szyłak)
Wstęp
Rozdział I
W laboratorium cielesności - Frankenstein: fantastyka, horror i narodziny "spojrzenia klinicznego"
Rozdział II
Między lękiem a fascynacją: ciało w nowej fali science fiction
Rozdział III
Ciało sztuczne: ewolucja ukazywania postaci robota i androida w ikonografii science fiction
Rozdział IV
Hybrydy cielesno-technologiczne
Rozdział V
Ciało kopiowane, dyscyplinowane i multiplikowane: byty eugeniczne i klonowane
Rozdział VI
Ciało zmutowane: science fiction i poetyka anomalii cielesnej
Rozdział VII
Ciała żywych trupów - postać zombie w kinie postapokaliptycznym oraz body horrorze
Rozdział VIII
Androgyniczne ciała obcych: New Age, kamp, glam i gender w science fiction
Rozdział IX
Ciało nadludzkie: filmowe metamorfozy superbohaterów
Rozdział X
Ciała wirtualne w wybranych amerykańskich powieoeciach i filmach cyberpunkowych
ZAKOŃCZENIE
Cielesność w kulturze masowej: niedokończone poszukiwania
Podziękowania
Bibliografia wcześniej publikowanych fragmentów książki
Bibliografia
Filmografia