OPIS
Ćwiczenia polonistyczno-społeczne zawierają interesujące pomysły realizacji podstawy programowej w zakresie rozwijania umiejętności językowych i społecznych. Dzieci poznają strukturę języka, bogacą swoje słownictwo, uczą się wypowiadać na różne tematy. Szczególny nacisk położono na umiejętność opowiadania o swoich emocjach i uczuciach. Charakterystyczne jest bogactwo nietypowo zbudowanych ćwiczeń z zakresu ortografii, gramatyki i słowotwórstwa. Autorzy proponują np. bardzo ciekawy sposób wprowadzania części mowy – w klasie drugiej kładą nacisk na ich intuicyjne rozpoznawanie i różnicowanie, natomiast nazewnictwo wprowadzają w klasie trzeciej.
Dzieci mogą też zmierzyć się z zadaniami pisarskimi – piszą pamiętnik, życzenia, list. Uczą się kultury słowa, zasad ortografii, interpunkcji – charakterystyczna jest duża liczba ćwiczeń wprowadzających, utrwalających i sprawdzających, ułożona i podana w atrakcyjnej, bliskiej współczesnemu dziecku formie. W ćwiczeniach są również zadania oznaczone domkiem – do wykonania w obecności rodziców czy opiekunów – polegające na wspólnym poszukiwaniu informacji, wykonywaniu projektu, rozmowie.
Części ćwiczeń druga, trzecia i czwarta zostały tak skonstruowane, by poznanie każdej wartości zamknąć podsumowaniem zawartym w części „Czy już potrafisz…”. Są tam ćwiczenie gramatyczne, ortograficzne, pisarskie oraz sprawdzenie czytania ze zrozumieniem. Dodatkowo części druga i trzecia w zakończeniu mają stronę zawierającą zabawy słowami.
Do realizacji ćwiczeń polonistyczno-społecznych pomocne są również karty w portfolio ucznia – zarówno te przypisane do poszczególnych projektów, jak i te zawierające materiały dodatkowe (np. memory ortograficzne, wykreślanki literowe, zabawy ortograficzne).
Uwaga! W kartach zostały ujęte również specjalne projekty dotyczące świąt państwowych i religijnych, a także opracowania lektur, dotyczące całego roku szkolnego. Nauczyciel nie musi szukać dodatkowych pozycji, aby wzbogacać materiał ćwiczeniowy do pracy z lekturą.