OPIS
Ćwiczenia polonistyczno-społeczne zawierają interesujące pomysły realizacji podstawy programowej w zakresie rozwijania umiejętności językowych i społecznych. Dzieci poznają strukturę języka, bogacą swoje słownictwo, uczą się wypowiadać na różne tematy. Szczególny nacisk położono na umiejętność opowiadania o swoich emocjach i uczuciach. Charakterystyczne jest bogactwo nietypowo zbudowanych ćwiczeń z zakresu ortografii, gramatyki i słowotwórstwa. Autorzy proponują np. bardzo ciekawy sposób wprowadzania części mowy – w klasie drugiej kładą nacisk na ich intuicyjne rozpoznawanie i różnicowanie, natomiast nazewnictwo wprowadzają w klasie trzeciej.
Dzieci mogą też zmierzyć się z zadaniami pisarskimi – piszą pamiętnik, życzenia, list. Uczą się kultury słowa, zasad ortografii, interpunkcji – charakterystyczna jest duża liczba ćwiczeń wprowadzających, utrwalających i sprawdzających, ułożona i podana w atrakcyjnej, bliskiej współczesnemu dziecku formie. W ćwiczeniach są również zadania oznaczone domkiem – do wykonania w obecności rodziców czy opiekunów – polegające na wspólnym poszukiwaniu informacji, wykonywaniu projektu, rozmowie.
Część pierwsza ćwiczeń wyróżnia się projektem nr 1, będącym powtórzeniem umiejętności i wiedzy zdobytych w klasie pierwszej. Projekt jest połączony z treścią pierwszej strony elementarza i pierwszej karty w portfolio ucznia, na której zamieszczono przykłady zrostów literowych i krótkich wyrazów. Całość zakończona jest sprawdzianem umiejętności. W części pierwszej zostały mocno zaakcentowane ćwiczenia będące powtórzeniem wiadomości i umiejętności z klasy pierwszej – zostały oznaczone ikoną w postaci pomarańczowego kółeczka.
Do realizacji ćwiczeń polonistyczno-społecznych pomocne są również karty w portfolio ucznia – zarówno te przypisane do poszczególnych projektów, jak i te zawierające materiały dodatkowe (np. memory ortograficzne, wykreślanki literowe, zabawy ortograficzne).
Uwaga! W kartach zostały ujęte również specjalne projekty dotyczące świąt państwowych i religijnych, a także opracowania lektur, dotyczące całego roku szkolnego. Nauczyciel nie musi szukać dodatkowych pozycji, aby wzbogacać materiał ćwiczeniowy do pracy z lekturą.