OPIS
Każdy projekt zawarty w ćwiczeniach matematyczno - przyrodniczych zawiera 12 stron, czyli 6 rozkładówek. Rozpoczyna się od dwóch rozkładówek przyrodniczych stanowiących pretekst do ćwiczeń matematycznych.
W naturalny sposób łączą więc przyrodę z matematyką. Następnie po rozkładówkach przyrodniczej występuje 8 stron ćwiczeń i zadań matematycznych. Dwie ostatnie strony w każdym projekcie to ćwiczeniami podsumowujące, tzw. Matematyka Macyka, czyli zestaw zadań i ćwiczeń do podsumowania i rozszerzenia umiejętności matematycznych. Te zadania autorzy polecają dzieciom interesującym się matematyką.
Autorom zależy na budowaniu w umysłach uczniów zrozumienia, do czego w życiu codziennym może służyć matematyka. Dlatego już od klasy pierwszej zachęcają ich do wyciągania wniosków, prowadzenia obserwacji, dyskusji, zastanawiania się, poszukiwania innych rozwiązań. Autorzy odeszli od nacisku na kształtowanie umiejętności mechanicznego wykonywania obliczeń. Treści matematyczne są poszerzeniem umiejętności nabytych w klasie pierwszej. W klasie drugiej wprowadzone jest mnożenie
i dzielenie, utrwalane na różnego typu zadaniach wspierających rozwój myślenia dzieci.
Przez korzystanie z rozkładówek przyrodniczych uczeń dostrzega przyrodę realną – sad, las, ogród, park, typy krajobrazów charakterystycznych dla różnych regionów Polski. Pokazane jest bogactwo świata przyrody, z uwzględnieniem ciekawostek z życia zwierząt i pogłębioną edukacją ekologiczną połączoną z kształtowaniem postawy szacunku wobec środowiska naturalnego.
W części dotyczącej przyrody również pojawia się Macyk, który jako przyrodnik przedstawia dzieciom ciekawostki przyrodnicze. Edukacja przyrodnicza zawiera w sobie również treści edukacji zdrowotnej, m.in. poznanie pracy lekarzy różnych specjalności, zachowanie się w sytuacjach zagrożenia. Autorzy wzbogacili edukację przyrodniczą o treści dotyczące kopalni soli oraz węgla, stanów skupienia wody, zanieczyszczenia środowiska, zagrożeń wynikających z pożarów łąk, lasów, powodzi itp. Ponadto
w semestrze drugim omawiane są zmiany pór roku, hodowla roślin, życie na biegunie północnym. Uczniowie poznają typy krajobrazów (nizinny, nadmorski, górski), klasyfikację wód (stojące, płynące) oraz wykorzystanie wody przez człowieka. Ponadto treści wzbogacono o słuchowiska, np. wywiad ze strażakiem, oraz inne materiały na planszach pokazowych i w materiałach multimedialnych.
Treści matematyczne łączą się z treściami przyrodniczymi zgodnie z rytmem przyrody, który towarzyszy dziecku w poszczególnych miesiącach. W celu wzmocnienia motywacji uczniów oraz poszerzenia repertuaru możliwych rozwiązań autorzy, idąc śladem klasy pierwszej, zastosowali tzw. naklejko-zdrapki umożliwiające uczniowi odkrywanie tajemnic i tworzenie własnych, indywidualnych zadań oraz rozwiązań. Po raz pierwszy zastosowano tego typu rozwiązanie, które ma za zadanie nie tylko rozbudzić ciekawość ucznia, wzmocnić jego motywację do pracy, ale również sprawić, że zadania matematyczne staną się przygodą i ciekawą zabawą.
Warto podkreślić spiralny układ treści i wielokrotne powracanie do treści nauczania w różnych, aktywizujących myślenie dziecka formach ćwiczeń. Warto również zwrócić uwagę na liczne sprawdziany i karty podsumowujące umiejętności i wiedzę uczniów, w tym również rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem – nie tylko na edukacji polonistycznej, ale również przyrodniczej, matematycznej oraz w innych sytuacjach, np. podczas gier i zabaw.