OPIS
W bogatej ofercie programowej telewizji dużo miejsca zajmują programy informacyjne. Cieszą się one powszechnym zainteresowaniem i gromadzą przed telewizorami miliony odbiorców.
Można postawić pytanie, czy telewidzowie rozumieją treść programów informacyjnych i w jakim zakresie; czy dzięki ich oglądaniu poszerzają swą wiedzę na poruszane w nich tematy. Gdy uważnie wsłuchać się w to, co ludzie opowiadają sobie o wydarzeniach opisywanych w programach informacyjnych, w jaki sposób je komentują, trudno oprzeć się wrażeniu, że mają oni kłopoty z ich prawidłowym zrozumieniem: mylą bohaterów, miejsce i chronologię wydarzeń, nie dostrzegają szerszego kontekstu faktów. Niejednokrotnie informacje mieszają z komentarzami, nakładają na nie własne opinie i przekonania. Obserwacja ta uzyskuje potwierdzenie w dotychczasowych badaniach naukowych.
Niniejsza książka jest próbą opisania i wyjaśnienia procesów rozumienia przez telewidzów treści wiadomości nadawanych w programach informacyjnych. Teoretyczne ramy pracy są wyznaczone osiągnięciami współczesnej psychologii poznawczej, filmoznawstwa i językoznawstwa. Ze względu na swój charakter publikacja adresowana jest przede wszystkim do środowisk akademickich, ale wynikające z niej wnioski skierowane są także do nadawców i odbiorców telewizyjnych programów informacyjnych.