OPIS
Książka Ewy Witkowskiej podejmuje próbę scharakteryzowania około 15-letniej obecności komiksu japońskiego w Polsce. Ujmuje jednak temat w sposób znacznie szerszy, niż jedynie w postaci kalendarium przedstawiającego najważniejsze wydarzenia na rynku. Opierając się na licznych źródłach, autorka przedstawia wpierw okoliczności, w jakich komiks japoński zaistniał poza granicami swojej ojczyzny – w Stanach Zjednoczonych, we Francji, Włoszech czy w Niemczech i przyjęcie, z jakim spotkał się w poszczególnych krajach. Następnie prezentuje grunt polski przed nastaniem ery mangi – stosunek Polaków do komiksu w ogóle, stan wiedzy na temat japońskiej sztuki sekwencyjnej czy sporadyczne okazje, przy których przeciętny Polak mógł się z nią pośrednio zetknąć w sposób nieświadomy – by następnie przedstawić proces popularyzacji komiksu japońskiego w Polsce. Osobny rozdział stanowią kontrowersje, jakie wzbudzał on na rodzimym rynku, zestawiając je z analogicznymi sytuacjami na Zachodzie oraz literaturą fachową na ten temat.
Komiks japoński w Polsce. Historia i kontrowersje to najobszerniejsze i najbardziej aktualne źródło wiedzy na temat rynku mangi w Polsce, jej recepcji dawniej i dziś oraz bogaty zestaw literatury, którą zainteresowani tematem mogą dalej zgłębiać we własnym zakresie.
Ze wstępu:
W ostatnim czasie coraz więcej uwagi poświęca się zagadnieniu kultury popularnej. Podnoszone są zarówno kwestie związane z jednoznacznym zdefiniowaniem tego terminu, ale także zwraca się uwagę na zachodzące w obrębie tego zjawiska procesy. Teoretycy kultury zauważają, że współczesny świat coraz bardziej zaczyna przypominać centrum handlowe czy supermarket, w którym można znaleźć leżące obok siebie produkty z wielu krajów. (...)
Ten konglomerat różnych elementów, jaki stanowi kultura popularna, nie jest czymś stałym, ale ciągle się zmienia: asymiluje i przetwarza nowe zjawiska, a także usuwa te, które straciły już na aktualności. Obecnie, aby zaspokoić potrzebę nowości, sięga się po coraz bardziej egzotyczne produkty, które w innym przypadku nie miałyby szans zaistnieć na obcym gruncie. Jednym z przykładów ilustrujących działanie tego mechanizmu jest komiks japoński, znany dzisiaj na całym świecie jako manga.Z początku dziwny i całkowicie obcy, dosyć szybko opanował rynki krajów zachodnich i stopniowo stał się zwykłym elementem codzienności, także polskiej, a jego wpływy uwidaczniają się w różnych sferach życia. (...)
Niniejsze opracowanie stanowi próbę charakterystyki około piętnastoletniej obecności mangi w Polsce. (...)
Materiał podzielono na trzy części. Pierwszy rozdział omawia rozprzestrzenianie się mangi poza granice Japonii, a także trudności, jakie musieli przezwyciężyć wydawcy, by dopasować ją do zachodnich standardów. Ponadto zawiera też informacje na temat wpływu mangi na komiks zachodni. Drugi rozdział przedstawia najważniejsze momenty w historii mangi w Polsce, poczynając od serialów animowanych wyświetlanych w latach 70. w polskich kinach (...) oraz publikacji w latach 80. pierwszej mangi w czasopiśmie „SFera”. Trzecia, najobszerniejsza część zawiera natomiast przegląd kontrowersji, jakie wzbudzała manga w Polsce – jako materiał ilustracyjny wykorzystano przede wszystkim artykuły prasowe traktujące o tym zjawisku, a zawarte w nich informacje starano się skonfrontować z literaturą fachową na ten temat.