OPIS
Opracowanie podejmuje próbę konsolidacji problemów edukacyjnych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w płaszczyźnie ich dobra, równouprawnienia do udziału w życiu społecznym, prawa do autonomicznego funkcjonowania oraz samorealizacji w dorosłości, postulowanych w imię humanizmu i zwykłego człowieczeństwa. Całość należy ocenić jako nowatorską i znaczącą dla pedagogiki specjalnej w Polsce, wskazuje bowiem możliwości wspomagania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przy zastosowaniu atrakcyjnych, wywołujących zainteresowanie, koncentrujących uwagę i stymulujących rozwój psychospołeczny metod terapeutycznych - konkretnie chodzi o biblioterapię. Praca pozytywnie ukierunkowuje myślenie o możliwościach ludzi z niepełnosprawnością, daje nadzieje środowiskom związanym z tymi ludźmi, że mogą normalnie żyć i funkcjonować w dorosłości, realizując swoje ambicje i wyznaczone role społeczne. Jest to niewątpliwie nowe myślenie i dialektyczno-holistyczny pogląd na potrzebę oraz konieczność wszechstronnego poznania specyficznej sytuacji rozwojowej osoby niepełnosprawnej.