OPIS
W Jak zmienić polonistykę szkolną autor przeciwstawia się dotychczasowemu modelowi nauczania języka polskiego w szkole. Broni niezależności wobec teorii naukowych, wskazuje na konieczność uczenia młodzieży samodzielnego myślenia i stawiania trudnych pytań. Zachęca do odejścia od tradycyjnej historii literatury, do oswojenia mediów. Omawia też kontrowersyjny problem egzaminowania, proponuje nowe formuły i kryteria, dystansuje się od kluczy odpowiedzi. Dotyka spraw, z którymi na co dzień borykają się nauczyciele, i radzi: – jak zachęcić młodych do czytania książek – jak mądrze omawiać lektury – jak efektywnie uczyć gramatyki, poprawnej polszczyzny, różnych form wypracowań. Przedstawia scenariusze lekcji – odkrywcze i pełne zaskoczeń. W nowej książce Bortnowski, jak zwykle, jest polemiczny, pisze z pasją, zachowuje dystans wobec siebie. Nadal nie znosi dogmatyzmu, a ufa konkretom.