Alcazar.

okładka

Alcazar.

Produkt jest aktualnie niedostępny

Kliknij tutaj, jeśli chcesz otrzymać maila, gdy produkt się ukaże.

OPIS

Za komiks Alcazar Simon Lamouret został wyróżniony nagrodą ADAGP 2021 Comic Book Revelation.
 
Kolejny komiks nakładem Centrum Architektury to fabularyzowana historia pracowników budowy apartamentowca w indyjskim mieście Bangalore. Autor scenariusza i rysunków Simon Lamouret oraz tłumaczka spędzili na budowie apartamentowca wiele miesięcy. Przebywali tam całymi dniami, powoli nawiązując kontakt z pracownikami. Gdy wreszcie zniknęły bariery,  pojawił się element zaufania, a nawet przyjaźni. Robotnicy powierzyli artyście swoje historie. Na ich podstawie Lamouret stworzył postaci bohaterów i napisał na pół fikcyjne dialogi.
 
Trójka głównych bohaterów to małżeńska para i brat bohaterki, którzy przybyli ze wsi do pracy w mieście, by spłacić długi za ziemię i zarobić na przyszłość. Niewielka budowa, na której dosłownie zamieszkali, jest prawdziwą wieżą Babel, w której spotykają się i muszą ze sobą dogadywać ludzie różnych wyznań, narodowości i kast. Wszyscy są imigrantami wewnętrznymi, przybyłymi z biedniejszych rejonów do dynamicznego i rozwijającego się Bangalore. Jak wspomina autor komiksu, na budowie rozbrzmiewało kilkanaście języków – kannada, hindi, tamilski i inne. Przedstawiciele poszczególnych grup dogadywali się dobrze, choć atmosfera od czasu do czasu gęstniała, na przykład gdy okazało się, że ktoś z grupy hinduistycznej nierozważnie pożyczył od muzułmanów garnek na zupę, a ci drudzy przecież jedzą mięso.
 
Rzeczywistość pracy na indyjskiej budowie nie zawsze jest przyjemna, a stosunki międzyludzkie bywają nieludzkie. Jednak zza rusztowań budowy w komiksie Lamoureta widać zarówno patologie przemysłu budowlanego – nepotyzm, opóźnianie wypłat, przemocowe relacje, łapówki – jak i, ostatecznie, poczciwość każdego bohatera, solidarność robotników, małe radości życia biedaków i ich poczucie godności. Na koniec „niewidzialni” robotnicy z budowy, architekci, inwestorzy i zamożni nabywcy mieszkań razem ucztują na otwarciu apartamentowca.
 
Wybór kolorów użytych do narysowania komiksu jest nieprzypadkowy. Odwzorowuje wrażenia autora zapamiętane z wizyt na budowie w Bangalore: błękit nieba i promienie ciepłego oranżowego światła filtrowane przez drzewa i elementy architektury.
 
Więcej o autorze:
 
Simon Lamouret – urodził się w 1987 roku w Tuluzie, gdzie mieszka do dzisiaj. Po studiach artystycznych w Paryżu, Angoulême i Strasburgu przeniósł się do Bangalore w Indiach, by uczyć rysunku. Mieszkał tam przez pięć lat i z tego doświadczenia narodził się m.in. komiks Alcazar.

DODATKOWE INFORMACJE

  • Format:225x300 mm
  • Oprawa:twarda
  • Druk:kolor
  • ISBN-13:9788396483102
  • Data wydania:29 czerwiec 2022
  • Numer katalogowy:525604

PRODUKT NALEŻY DO KATEGORII

ZOBACZ PRZYKŁADOWE PLANSZE

przykładowa plansza
przykładowa plansza
przykładowa plansza

RECENZJEjak działają recenzje?

Ludzie i emocje

Komiks Alcazar to fabularyzowana historia budowy apartamentowca w pewnym prężnie rozwijającym się indyjskim mieście. Tak jak zostało to wspomniane na samym wstępie, nie jest to jednak „zwykła” pozycja typu „dzienniki z budowy”, w której poznajemy architektoniczne zagadnienia. Autor Simon Lamouret serwuje bowiem tutaj czytelnikowi niezwykłą podróż po relacjach pomiędzy robotnikami i wszechobecnym „kombinatorstwem”, które może doprowadzić do tragedii. Indie to kraj tysiąca twarzy gdzie piękno przeplata się z chaosem. Społeczeństwo indyjskie jest jednym z najbardziej złożonych na świecie. Mieszają się tutaj języki, religie, przekonania, poglądy. Prawdziwa Wieża Babel, którą doskonale obrazuje tutaj właśnie plac budowy tytułowego apartamentowca. Miejsce w którym wszelkie różnice schodzą na dalszy plan, ustępując ciężkiej pracy i wielu wyrzeczeniom. Simon Lamouret to francuski twórca, który wyjechał do Indii w celu dalszego szkolenia swojego rysunkowego warsztatu. Podczas długiego przebywania w tym kraju, autor wraz z towarzyszącą mu tłumaczką spędził kilka miesięcy na budowie pewnego apartamentowca. Z biegiem czasu coraz lepiej poznawał on robotników, którzy zaczęli odsłaniać przed nim swoje życie i historie. Stały się one doskonałą podwaliną pod recenzowane dzieło, które z każdą przeczytaną stroną wydaje się niezwykle żywe i prawdziwe (bo takie właśnie jest). Alcazar staje się więc dla twórcy jedynie fundamentem do opisania złożoności kraju, który miał okazję obserwować przez dłuższy czas. Plac budowy to miejsce, gdzie spotykają się ludzie, których w normalnych okolicznościach więcej by dzieliło niż łączyło. Począwszy od niewykwalifikowanych robotników (przybywających do miasta z prowincji w poszukiwaniu lepszego życia), przez rzemieślników, inżynierów, obłudnych brygadzistów kończąc na aroganckim inwestorze, dla którego liczy się tylko zysk. Wszyscy oni są częścią składową fabularnej „masy”, która służy twórcy do budowania większej i mocno złożonej historii. Kolejne strony to mniej lub bardziej bezpośrednie punktowanie wad i zalet indyjskiego społeczeństwa. Każdy element budowy można w jakiś sposób odnieść do ludzi, którzy uczestniczą w jego powstawaniu. Alegoria wielu elementów dzieła potrafi naprawdę mocno zachwycić i pozwala na bardzo indywidualny odbiór całego tytułu. Niezwykłość i brutalność opowieści jest również widoczna w oprawie rysunkowej. Rysunki są pozornie proste, potrafią one jednak ukazać złożoność szeregu przedstawionych tutaj emocji. Na plus albumu zalicza się również zastosowana tu specyficzna paleta barw (odcień brązu i niebieskiego). W wielu scenach taka tonacja nadaje historii jeszcze większej głębi i dzięki temu mocniej opowieść zapada w pamięci czytelnika.

Autor: PopKulturowy Kociołek Data: 05.07.2022

DOSTAWA

DARMOWA dostawa powyżej 299 zł!

Realizacja dostaw poprzez:

  • ups
  • paczkomaty
  • ruch
  • poczta

OPINIE

Nasza strona używa plików cookies, w celu ułatwienia Ci zakupów. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności

© 2006-2024 Gildia Internet Services Sp. z o.o. and 2017-2024 Prószyński Media Sp z o.o. PgSearcher