OPIS
Angola Janga to niezależne królestwo zbiegłych niewolników założone pod koniec XVI wieku w Brazylii, które było latarnią wolności w kraju nękanym przez niewolnictwo. D’Salete ożywia historię i bolesne żywoty zbiegłych niewolników, pokazuje brutalność portugalskich kolonistów oraz bezwzględną walkę o władzę w tym nietrwałym królestwie. Angola Janga rzuca światło na długo pomijany w historii moment walki z niewolnictwem.
Marcelo D´Salete (1979) autor komiksów, ilustrator i wykładowca. Studiował projektowanie graficzne, posiada dyplom sztuk plastycznych i magisterium z historii sztuki. Najbardziej znanym jego komiksem jest Cumbe, w którym przedstawia czasy kolonialne i opór czarnoskórych Brazylijczyków wobec systemu niewolniczego. Komiks ten opublikowano również w Portugalii, Francji, Austrii, Włoszech i USA (Fantagraphics). Cumbe nominowano do nagród HQMIX 2015 (Brazylia) i RUDOLPH DIRKS AWARD 2017 (Niemcy), a także włączono do portugalskiego programu czytelniczego Plano Ler +. W 2016 autor wznowił komiks Encruzilhad, który traktuje o przemocy, czarnoskórej młodzieży i dyskryminacji w wielkich ośrodkach miejskich. W 2018 roku D'Salete otrzymał nagrodę Eisnera.
Książka opublikowana przy wsparciu Ministério da Cidadania do Brasil/Fundação Biblioteca Nacional.
Piękne i odważne przedsięwzięcie D’Salete dobitnie przekonuje, że dzieło sztuki może i nie zmieni przeszłości, ale z całą pewnością może rzucić na nią dokładniejsze i mocniejsze światło.
The Hufngton Post (USA)
Palmares cały czas żyje w zbiorowej pamięci czarnoskórych, a D’Salete interpretuje wspomnienie o nim, tak żywo kultywowane w XX w., dla nowego pokolenia czytelników. Robi to cudownie i rzetelnie, z godnością, na jaką Palmares zasługuje.
Mário Medeiros (autor A Descoberta de insólito, książki o literaturze „czarnej” i peryferyjnej w Brazylii w latach 1960-2000)
To robiący piorunujące wrażenie komiks historyczny wypełniony faktami o najbardziej znanym przypadku oporu czarnoskórych w kolonialnej Brazylii. Bardzo ważna pozycja w katalogu komiksów brazylijskich (gdybym dodał, że to „komiks wszech czasów”, to wątpię, żeby ktoś takie stwierdzenie uznał za przesadę).
Guilherme Sobota, gazeta O Estado de São Paulo
Wybitna powieść graficzna o najsławniejszym brazylijskim centrum oporu czarnoskórych.
Juliana Almeida, Folha de Pernambuco