OPIS
Miasto z widokiem jest zbiorem pięciu łączących się ze sobą opowieści graficznych, których akcja umiejscowiona jest w Gdyni w latach 1926-1937.
Poszczególne historie ukazują kadry z życia pięciorga ludzi z czasu międzywojnia. Fabuły opisujące koleje losu bohaterów są zróżnicowane pod względem gatunkowym. Ta różnorodność wymuszona jest niejako rysem charakterologicznym postaci. Historia Jerzego, Mundka czy Jadzi opowiedziana jest w tempie i z punktu widzenia bohatera. Dodatkowo odmienny styl graficzny pięciu autorów rysunków nadaje każdej historii unikalny klimat od oniryzmu, przez noir do groteski. Losy głównych postaci splatają się ze sobą sposób tworząc z odrębnych fabuł ciąg zdarzeń.
Miejscem spotkań i mijań głównych bohaterów jest Gdynia, która w dwudziestoleciu pełniła rolę mitu zjednoczenia i stała się wcieleniem Polskiej Potęgi Morskiej. Decyzje o budowie portu i rozwoju struktury miejskiej w istotny sposób wpływają na podjęcie przez bohaterów życiowych postanowień oraz na ich relacje z bliskimi. Zmieniająca się z roku na rok gdyńska architektura koresponduje z ukazaną w fabule zmiennością losu bohaterów.
Miasto jest idealnym tłem dla ukazania porażek i sukcesów ówczesnego pokolenia oraz politycznych, społecznych, narodowościowych i ekonomicznych problemów czasu dwudziestolecia międzywojennego. Jedną z wyraźniej zarysowanych kwestii jest sprawa wielkiej migracji wewnętrznej, jaka miała miejsce w pierwszych latach kryzysu 1929 -1930. Charakterystycznym dla Gdyni rezultatem tej wędrówki ludów jest wielokulturowość oddana w książce poprzez bardzo zróżnicowaną tkankę językową.
Wykorzystany w publikacji gatunek opowieści graficznej pozwolił w subtelny sposób pokazać w warstwie wizualnej przedwojenną Gdynię i zmiany zachodzące w jej przestrzeni w latach 1926 – 1937. Ilustracje grafików, pracujących w różnych technikach rysunku i malarstwa, wydobywają z krótkich historii wyjątkowy urok dwudziestolecia.
Mimo, że w opowiadania są silnie zakotwiczone w realiach międzywojnia i wiernie oddają pod względem wizualnym i faktograficznym tamten czas, to celem Miasta z widokiem, nie jest zilustrowanie podręcznika historii. Fabuła skupiona jest przede wszystkim na kolejach losu bohaterów.
Streszczenia scenariuszy do opowieści graficznych Miasto z widokiem.
-
Wiadomość
Jerzy, młody mężczyzna z Poznania, pracuje jako korespondent prasowy w Gazecie Gdańskiej. Jerzy ma naturę gracza, zdobywcy. Jest ambitny i głodny sukcesu. Frustruje go fakt bycia lokalnym korespondentem. Na zlecenia Redaktora Naczelnego pisze relacje z Gdyni, która dopiero co otrzymała prawa miejskie. Mimo decyzji o budowie portu, miasto to jest dla Jerzego, jak i dla większości mieszkańców Wolnego Miasta Gdańska, prowincjonalną dziurą. Odwiedzając Gdynię po raz kolejny spotyka się z miejscowymi informatorami, którzy dostarczają mu ciekawych tematów dla gazety. Niektóre z tych wiadomości okazują się tym razem nie tylko dobrym tematem, ale także szansą dla kogoś, kto lubi ryzyko. Jerzy dostrzega i zaczyna rozumieć możliwości, jakie stwarza rozwój miasta oraz budowa portu handlowego.
Miriam poznajemy jako dziewczynę o imieniu Maria, która mieszka w Sopocie razem z koleżankami w wynajmowanym pokoju. Dziewczyna wraz z Wandą, pracuje tańcząc w teatrzyku rewiowym. Rozważna Zosia pracuje jako sekretarka. Maria pozostająca pod ogromnym wpływem silnej osobowości Wandy i bez sprzeciwu daje jej sobą zarządzać.
Opowieść ukazana zdecydowaną, ostrą kreską, konweniuje z charakterem głównego bohatera i fabułą traktującą o politycznych i ekonomicznych rozgrywkach. Scenariusz - Elżbieta Żukowska; Rysunki - Tomasz Kleszcz
-
Jadzia
Fabuła rozgrywa się w roku 1930. Gdynia lat trzydziestych powyrównywana była do Nowego Jorku nie tylko ze względu na „amerykańskie tempo” budowy, ale także ze względu na rozwarstwienie społeczne i przestępczość. Prostytucja w Polsce dwudziestolecia międzywojennego była problemem na skalę państwową, a Gdynia, jako miasto portowe, była w czołówce skupisk nierządu.
Na tle portowego miasta przestawiony jest jeden dzień z życia młodej kobiety, emigrantki z Polski centralnej. Wybór ścieżki kariery zawodowej poróżnił ją z ojcem – socjalistą i bratem – szopenfeldziarzem. Dziewczyna łamie społeczne konwenanse, co naraża ją na wykluczenie również z lokalnej społeczności portowej dzielnicy, gdzie mieszka. Aby stać się osobą samodzielną i niezależną Jadwiga ukrywa wrażliwą kobiecość i tłumione lęki. Celem tego życiowego kamuflażu jest zapewnienie bezpieczeństwa najbliższym, ale jej poświęcenie zostaje odrzucone, a zapłatą za postępowanie przeciw utartym zasadom jest samotność.
Malarska konwencja współgra z melancholijną treścią opowieści o wyobcowaniu. Fabuła, oddana głównie przy pomocy obrazu, z minimalną ilością słów, uwypukla ciszę towarzyszącą samotności wśród ludzi i oniryczny klimat historii.
Scenariusz - Elżbieta Żukowska; Rysunki - Paweł Garwol
-
Wolkenkratzer
Akcja rozpoczyna się w 1937 roku i na zasadzie retrospekcji wraca do wydarzeń z 1927, kiedy do Gdyni przyjeżdża młody architekt z Berlina. Tożsamość narodowa Karla, który jest pół Polakiem pół Niemcem, przysparza mu sporo kłopotów w czasie, gdy opowiedzenie się po jednej ze stron jest kluczem do życia w społeczeństwie. Karl jest przede wszystkim artystą - architektem. Nasycony ideami Bauhausu widzi szansę zrealizowania swoich wizji poprzez zmianę oblicza nadmorskiego miasteczka. Nowoczesne pomysły architektoniczne nie znajdują jednak uznania pośród hołdujących tradycjom inwestorów. Dodatkowo wrażliwość na socjalistyczne idee wspierania bezrobotnych przynoszą chłopakowi klopoty.
Na tym tle przedstawione są kolejne etapy rozwoju modernizmu gdyńskiego, problemy mieszkaniowe robotników, etapy rozbudowy Śródmieścia. Gdynia lat międzywojennych była wielkim placem budowy, na którym ścierały się trendy starych i nowych koncepcji. Porządny polski historyzm dworków i pensjonatów musiał godzić się z stojącymi tuż obok gmachami o nowoczesnej konstrukcji naśladującej wielkie oceaniczne liniowce. Spory o kształt Dzielnicy Reprezentacyjnej trwały tak długo, że miejsce to nie zdążyło powstać przed wybuchem wojny. Budowanie polskiego monumentalnego Miasta/Portu, mitycznego cudu gospodarczego rozbudzało gorące dyskusje architektów w całej Polsce.
Stylowo zilustrowana romantyczna historia marzyciela i artysty szukającego spełnienia.
Scenariusz - Elżbieta Żukowska; Rysunki - Łukasz Godlewski
-
Walizka
Akcja opowieści ma miejsce w roku 1937 i przestawia jeden dzień z życia młodego chłopaka, szopenfeldziarza, emigranta z Polski centralnej, młodszego brata wcześniej już poznanej Jadwigi. Portowe miasto - raj dla typów z półświatka i emigrantów z całej Polski - nie ma przed Mundkiem tajemnic.
Hulaszcze i niebezpieczne życie jest dla młodzieńca jedną wielką przygodą do czasu, kiedy ociera się o prawdziwy świat przestępczy. Starania siostry, aby uchronić Mundka przed katastrofą, zdają się na marne, bo rodzeństwo nie potrafi się już porozumieć. Noszący w sobie urazy do Jadzi Mundek w głębi duszy łaknie jej akceptacji. Żadne z nich nie zauważa, że konflikt zrodził się z powodu tych samych potrzeb wzajemnego docenienia i szacunku. Mundkowi wydaje się, że udowodni siostrze swoją wartość robiąc karierę w sposób przeczący wyznawanym przez nią zasadom. W tle wielokulturowość mieszkańców miasta ukazana w żywy sposób poprzez zróżnicowaną formę językową.
Opowieść narysowana w stylu groteski rodem ze slapstickowych przedstawień z wykorzystaniem świetnych trików i zabawy kadrami. Idealnie oddany klimat sposobu na życie prowadzone przez lekkoducha Mundka.
Scenariusz - Elżbieta Żukowska; Rysunki - Jakub Babczyński
-
Sprawdzam
Fabuła rozgrywająca się w roku 1937 pokazuje dalszy ciąg losów Jerzego i Marii - małżeństwa z klasy średniej. Pojawiają się też dawne koleżanki Wanda i Zosia. Jerzy jest teraz redaktorem Gazety Gdyńskiej, a Maria spędza czas na spotkaniach towarzyskich. Wspólne życie wyraźnie wydaje się nie spełniać oczekiwań małżonków. Jerzy odnosi porażkę w grze, w pracy i życiu osobistym, ale podejmuje kartę, która wciągnie go w ryzyko silniej niż hazard. W dramatycznych okolicznościach ujawnia się tajemnica imienia Marii. Ukazana jest też próba uwolnienia się młodej kobiety od, narzuconej sobie samej, przed laty, strategii przetrwania, opierającej się całkowitej zależności od drugiej osoby.
W tle przewidywania nadciągającego niebezpieczeństwa ze strony Niemiec, kulisy wywiadu oraz panorama sytuacji ekonomiczno-politycznej końca lat trzydziestych.
Konwencja 'noir' dopasowana jest do tajemniczej i nostalgicznej aury tej opowieści.
Scenariusz - Elżbieta Żukowska; Rysunki - Łukasz Rydzewski
Starania o zachowane realiów epoki oraz o zgodność historyczną ówczesnych lokalizacji wspomagała swoim autorytetem i wiedzą znawczyni dziejów Gdyni, historyk i długoletnia dyrektor Muzeum Miasta Gdyni - pani Dagmara Płaza-Opacka.
Publikacja opatrzona została również merytorycznym wsparciem w zakresie komiksowej formy przez dr hab. Jerzego Szyłaka, profesora Uniwersytetu Gdańskiego, autorytetu w dziedzinie badań nad gatunkiem powieści graficznej.
Autorką scenariuszy jest Elżbieta Żukowska . Opowieści ubrane zostały w graficzną formę przez rysowników: Jakuba Babczyńskiego, Pawła Garwola, Łukasza Godlewskiego, Tomasza Kleszcza i Łukasza Rydzewskiego.