OPIS
Wokół komiksu nadal krążą opinie nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością, powtarzające banały i stereotypy myślowe, wymagające prostowania i wyjaśnień nie tylko poza środowiskiem czytelników komiksów, ale i wewnątrz niego. Z jednej strony - ugruntowane na niewiedzy, krzywdzące, niekiedy zwyczajnie głupie (nie będziemy ich tutaj przypominać) wypowiedzi, z drugiej - świadomość, że słowo "komiks" jest bardzo pojemne, czasem do tego stopnia, iż zestawiwszy dwa dzieła, dziwimy się, że oba można nazwać tak samo. A to w prosty sposób prowadzi do przekonania o (różnorako rozumianej) wyjątkowości, autonomiczności tego gatunku.
W dużym stopniu za nasze sądy odpowiedzialna jest intuicja. To ona sprawia, że mamy poczucie i trwania w jakiejś tradycji, i przekraczania granic, wykraczania poza kanon. To ona każe nam doszukiwać się (lub nie) powinowactw między różnymi gatunkami czy twórczymi aktywnościami. Świadomi tego wszystkiego, a także istnienia różnorodnych odmian relacji słowa i obrazu, postanowiliśmy tym razem wyjść poza ścisłe ramy (ramki?) komiksu.
Historie, książki (książeczki) obrazkowe, picturebooki, ikonoteksty to pojęcia pojawiające się na łamach niniejszego numeru, budujące nowy / stary kontekst, przypominające, że komiks należy do bogatego świata obrazów i stanowi zaledwie jeden z wielu jego elementów, oraz zmuszające w końcu do dyskusji o miejscu komiksu w szeroko rozumianej komunikacji wizualnej. Mamy nadzieję, że wyjście poza ciasne i arbitralne gatunkowe ramy otworzy nowe perspektywy przed badaczami komiksu. I nie tylko przed nimi.
Zwracamy również uwagę na poemiksy i komiksy abstrakcyjne, formy inspirujące (nas - nie po raz pierwszy) do stawiania pytań o granice, zależności i różnice pomiędzy gatunkami czy używanymi przez twórców kodami, ale też o cele i kierunki rozwoju opowieści obrazkowych.
W tym miejscu musimy i chcemy podziękować profesorowi Jerzemu Szyłakowi, bez którego pomysłu i pracy ten numer nigdy nie zyskałby równie pełnej i dojrzałej merytorycznie postaci.
SPIS TREŚCI
Picturebooki / poemiksy
-
Jerzy Szyłak: Notatki o książkach obrazkowych
-
Magdalena Sikorska: Picturebooki i komiksy: koń jaki jest, każdy widzi?
-
Paweł Sitkiewicz: Co odnalazł Doktor Syntaks? Rowlandson, Töpffer i początki „literatury w rycinach”
-
Jerzy Szyłak: „The Milkmaid” Randolpha Caldecotta
-
Maciej Gierszewski: „Chrupek i Miętus” komiksem?
-
Jerzy Szyłak: Gdzie jest tort?
-
Małgorzata Cackowska: Gdyby babcia miała wąsy... W odpowiedzi na prowokację Jerzego Szyłaka
-
Jerzy Szyłak: Notka 8., albo odpowiedź na tekst Małgorzaty Cackowskiej
-
Maciej Gierszewski: Krótki przewodnik po picturebookach wydanych w Polsce w latach 2010-2013
-
Przemysław Zawrotny: W którą stronę kroczy Maszin?
-
Komiks to po prostu poręczne słowo. Z Maciejem Sieńczykiem rozmawiał Artur Wabik
-
Piotr Szreniawski: Antologie poemiksów
-
Tim Gaze (tłumaczenie Ewa Lipińska): Komiks abstrakcyjny z kilku perspektyw
-
Michał Błażejczyk: Komiks spoza komiksu
Aktualności
-
Marek Starosta: Odpowiedzialność za miliard kresek
-
Przemysław Mazur: Z odmętów komiksu: „Zamieszkała wyspa”
-
Tomáš Prokůpek i Renáta Skřebská (tłumaczenie Ewa Lipińska): Ladislav Vlodek. Pionier czeskiego komiksu o polskich korzeniach
-
Adam Rusek: Sygnały z Czech
-
Adam Rusek: In Search of Wojciech Wolak, albo Krótka rozprawa między czterema osobami: Zarubą, Gałczyńską, Arno a Janczykiem – thriller badawczy
-
Magdalena Rucińska: Całkiem nieźle. Recenzja komiksu Beaty Sosnowskiej, Marty Zabłockiej, An Fau, Agi Gójskiej i Agaty Chełstowskiej pt. „Tak, super”
-
Emilia Walczak: Rysunki użytkowe. Recenzja albumu Juliana Józefa Antoniszczaka pt. „Julian Antonisz. Opowieści graficzne”
-
Przemysław Zawrotny: Komiks z odsieczą. Recenzja komiksu Ryszarda Dąbrowskiego pt. „Likwidator w Hiszpanii 1937”
-
Tomasz Kontny: Lista nowości
Komiksy
-
Grzegorz Janusz i Tomasz Niewiadomski: Duo
-
Lin Tarczynski: Harrow
-
Tomáš Prokůpek: Abstrakt Adventure
-
Mike Getsiv: Pegosphere
-
Mike Getsiv: Ribbonto
-
Mike Getsiv: Lines
-
Rosaire Appel: Lets
-
Piotr Szreniawski i Mateusz Suchecki: Jęzor
-
Piotr Szreniawski i Mateusz Suchecki: Muchy
-
Piotr Szreniawski i Mateusz Suchecki: Mur
-
Billy Mavreas: <bez tytułu>
-
Wojciech Stefaniec: Zabiję Cię
-
Miron Tee: <bez tytułu>